27
feb

War on Talent: een authentieke relatie als fundament voor het behoud van talent

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1124
  • 0 reactie
  • Afdrukken

War on Talent, terug van nooit weggeweest. Een open deur: talent kan meer dan ooit kiezen en organisaties zetten hun mooiste veren op om talent te imponeren. Employer branding is een hot issue.

In een artikel las ik onlangs dat bedrijven bij marketing in de leer moeten om werknemers aan te trekken, ze te behouden en hun tevredenheid en betrokkenheid op niveau te houden. Een alinea verder, en daar werd het echt interessant, adviseert de auteur dat organisaties daarbij voor ogen moeten houden dat een duurzaam werkgeversmerk meer is dan een imago: ‘Een authentieke relatie is een steviger fundament.’

Twee gedachten kwamen op: gaat het in een relatie niet per definitie om wederkerigheid? En wat betekent dat dan, een authentieke (werk)relatie? Ik heb toch even het woordenboek opengeslagen. Authentiek ben je als je ‘dicht bij jezelf’ blijft of de ‘ideale ik’ in een relatie laat zien. Voor het onderhouden van een duurzame relatie schatten sociologen vooral die laatste (de ideale ik) hoger in. Mooi om vast te stellen, maar rijst natuurlijk de vraag wat dan die ideale ik is en wat dat betekent voor zowel de organisatie als voor de (toekomstige) werknemer.

Waarden zijn bepalend

Voor antwoorden moeten we kijken naar de onderliggende cultuur van de organisatie, haar DNA. De missie is hierbij richtinggevend met daaraan gekoppeld de bedrijfswaarden. Hier begint het verhaal eigenlijk pas. Als waarden bepalend zijn, betekent dat voor een authentieke organisatie dat de waarden ook mee- en uitgedragen moeten worden door werknemers. Daar ligt een grote uitdaging en tegelijkertijd ook een kans. In hoeverre draagt elke werknemer deze waarden uit en, misschien nog belangrijker, lopen de waarden van de werknemer parallel met de waarden van de organisatie? Is er sprake van ‘Cultural Fit’? Weten we waar werknemers voor staan en wat hen energie geeft? Onderzoek naar persoonlijke en interpersoonlijke waarden in combinatie met persoonlijkheid geeft gericht inzicht.

Bij het kijken naar talent is er altijd de drie-eenheid geweest: wie is dat talent, wat kan zij of hij en wat wil het individu? Misschien tijd om die laatste vraag de nodige aandacht te geven om zo een stevig fundament te kunnen bouwen met behulp van een authentieke arbeidsrelatie.

Banner Webinar Values NL05xBenieuwd naar hoe je die waarden kunt meten in je organisatie? Op 8 maart geeft Pearson een gratis webinar over hoe je dit kunt doen en zo de ideale kandidaat kunt vinden. Meld je hier aan.

 

Waardeer dit blogbericht:
0

Erwin is na zijn studies in de lichamelijke opvoeding in diverse sales- en business developmentfuncties beland. In de 10 jaar dat hij actief is voor Pearson heeft hij zich verdiept in HR actualiteit en volgt hij een postgraduaat HR management aan de Ehsal in Brussel. Daardoor kan hij HR verantwoordelijken adviseren vanuit heel actuele tendenzen binnen HR op gebied van recruitment, ontwikkeling en talentmanagement. Nieuwe inzichten verwerven en deze delen zijn belangrijke uitgangspunten. HR mensen kunnen bij hem altijd terecht voor een inhoudelijk en onderbouwd advies. Typisch Erwin : klant eerst, sportief, oplossen.

Reacties