09
mei

Vrouwen en jongeren missen empathie bij collega’s

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 921
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Donald Trump is niet de enige die soms een spiekbriefje moet gebruiken om empathischer te zijn. Althans, als het aan Nederlandse kantoormedewerkers ligt. Het merendeel van hen ergert zich aan een gebrek aan inlevingsvermogen van hun collega’s. Van de vrouwen is dit zelfs 80%, van jongere werknemers 84%. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TrainTool, trainingsbureau in grootschalige soft skills-ontwikkeling, onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.

Dat empathie voor vrouwen een groter issue vormt dan voor mannen, blijkt ook uit het feit dat zij behulpzame en begripvolle medewerkers meer waarderen. Gevraagd naar de ideale collega, zijn dit de twee eigenschappen die vrouwen significant vaker noemen dan mannen (respectievelijk 59% tegenover 49% en 23% tegenover 16%). Vrouwen zijn zelf dan ook empathischer dan mannen, wijzen meerdere onderzoeken uit. Van de medewerkers tussen 18 en 24 jaar vindt maar liefst 84% dat hun collega’s wel wat meer inlevingsvermogen mogen tonen.

Het onderzoek is uitgevoerd onder kantoormedewerkers in verschillende sectoren. Opvallend is dat werknemers uit de meer ‘zachte’ sectoren, zoals zorg en welzijn, niet anders scoren op voorkeur voor empathie dan bijvoorbeeld werknemers uit de financiële dienstverlening. Wel is er een klein verschil in opleidingsniveau: naarmate mensen lager zijn opgeleid, vinden ze empathie iets belangrijker en ergeren ze zich meer aan kortaf reageren en met de deur in huis vallen.

'Inlevingsvermogen helpt zowel om het leuk te hebben met elkaar, als om prettig en succesvol te werken', meent TrainTool-CEO Marijn de Geus. 'Een niet empathische accountmanager bijvoorbeeld, krijgt weinig gedaan. Iemand "ombouwen" van niet naar wel inlevend klinkt enorm ingewikkeld, maar valt eigenlijk best mee. Recent onderzoek wijst uit dat slechts 10% van je empathie genetisch bepaald is. De kunst is technieken aanreiken, bijvoorbeeld voor feedback geven, en dermate veel comfort bieden dat mensen de techniek ook in het werk gaan gebruiken en de opbrengst meteen ervaren. Dan smaakt het naar meer en gaat het zich nestelen.'

Waardeer dit blogbericht:
0

Als marketeer bij TrainTool houdt Jan-Hendrik zicht op de trends in online communicatietraining en soft skill analytics.

Reacties