09
feb

Het nieuwe leren

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2594
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Zeg je onderwijsinnovatie, hoor je Finland. Geen verrassing dus dat de HRM-docenten van Hogeschool Utrecht een bezoekje brachten aan het hoge noorden om de geheimen te leren van de innovatieve Finnen. Wat leerden ze tijdens dit bezoek?

De vermeende geheimen achter het succes van het Finse onderwijs komen regelmatig voorbij, zoals in de documentaire Where to invade next van Michael Moore en natuurlijk in het boek Finnish Lessons 2.0 - what can the world learn from educational change in Finland? van Pasi Sahlberg. Een search op "education Finland" is dan ook goed voor maar liefst 233.000 hits op YouTube en via Google levert het zelfs een luttele 126.000.000 resultaten op.

Om er zeker van te zijn al onze HRM studenten state of the art onderwijs te kunnen bieden, was het dan ook de hoogste tijd voor een onderwijsinnovatie inspiratiebezoek aan één van de partners uit het CARPE Network van de Hogeschool Utrecht. Wij, Esmee Hukshorn-Azzar (o.a. projectleider onderwijsinnovatie) en Roos Hijner (o.a. kernteam re-design deeltijdopleiding HRM), gingen daarom eind januari een aantal dagen naar de Turku University of Applied Sciences.

You learn - not to get good in your (future) job, but to have a happy life

Twee dagen werden we ondergedompeld in de ‘innovative pedagogy learning approach’ van TUAS; van een inspirerende meeting met de ‘“head of future learning’” via een deels digitale tour over de toekomstige campus tot een overzicht van alle learning technologies die deze Finse hogeschool gebruikt.

rooshijnerartikel

Working life is changing so rapidly and education needs to respond - but how can we respond on something we don't know is coming?

Aangezien een opleiding in tijden van continue verandering niet bij aanvang van een studie voor de studenten kan beslissen welke kennis zij na hun afstuderen - drie of vier jaar later - nog nodig hebben in de praktijk, gaan ze in Turku uit van een zogeheten innovatieve pedagogische benadering. In deze visie op leren, staan, net als bij de HU, de actief lerende studenten centraal. Dit omdatdaar zij pas kennis opbouwen wanneer zij datgene wat hen aan informatie wordt aangeboden, tot iets persoonlijks kunnen transformeren.

Wat betekent dit voor de rol van docenten en studenten? Welke veranderingen brengt dit met zich mee voor de inhoud, (werk)vorm en fysieke en digitale omgeving waarin geleerd wordt?

We move from classrooms to (e-)learning spaces, so choose a place that suits the case and put students and teachers together to collaborate in a multidisciplinary way

De focus van docenten verschuift van (op)leiden naar begeleiden en het organiseren van individueel en sociaal leren - zowel online als offline - op de hogeschool én in real world projects. Van vooraf onafhankelijk ontwerpen bewegen we steeds meer naar gaandeweg samen ontwikkelen. In plaats van achteraf schriftelijke toetsing door de docent, kun je als student onderweg meer self- en peer-assessments verwachten.

Onderwijzen wordt daarmee het creëren van een omgeving waarin lerenden worden gestimuleerd en gefaciliteerd bij het zelf en samen opbouwen van betekenisvolle kennis en vaardigheden. Docenten zijn namelijk niet (meer) verantwoordelijk voor het leren van studenten, maar studenten dienen regie te nemen over hun eigen, persoonlijke, authentieke leertraject en -proces.

It's a learning-by-doing approach. Most important are mindset and technical trainings. To create excellence: combine technology and pedagogy, show benefits and best practices and keep the excitement going!

Het gaat daarbij in toenemende mate om innovatieve competenties, zoals het co-creëren van nieuwe kennis, het combineren van ideeën, methodisch denken om problemen op te kunnen oplossen in complexe situaties en samenwerken in community's met andere disciplines en culturen, met ondernemerschap als mindset.

Of we succesvol zijn in ons werk en toekomstige loopbaan wordt namelijk niet meer alleen bepaald door specifieke kennis en ervaring, maar vooral door de mate waarin we over flexibele competenties en een uitgebreid netwerk beschikken. We moeten daarom bereid zijn en blijven onze kennis en (soft) skills regelmatig te updaten en nieuwe dingen te leren; van, aan en met anderen.

If change is the new constant, then continuous development holds the solution.

Beeld: eigen en Stocksnap

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Innovatie

Roos Hijner is een rijzende ster in HR. Ze heeft een Master in Occopational Health Pschology, haar thesis “Leadership and Burn Out” is én blijft interessant om te lezen. Ze heeft in verschillende bedrijfstakken gewerkt (recruitment & selection, advies en learning & development) om ervaring op te doen. Met onverminderd enthousiasme vindt en implementeert ze continu nieuwe manieren om het beste uit mensen naar boven te halen, teams te (re)connecten en leiders naar de juiste richting te sturen.


Roos is momenteel docent aan de Hogeschool van Utrecht, waar ze jonge HR-professionals onderwijst en inspireert.

Reacties