Recensie: HR & Social Media

Het boek HR & Social Media boeit vanaf de inleiding: “Het begin van een grote verandering”. Er wordt gelijk uiteengezet welke mogelijkheden er liggen voor HR op het gebied van Social Media. Social media is niet alleen iets van de marketing- en communicatieafdeling. Het is voor de HR Business Partner een belangrijke communicatietool, die expliciet op de HR agenda hoort en toegepast dient te worden!
Beweging in gang zetten
Social Media is geen doel op zich en het gaat niet om de media op zich. Het gaat om de beweging die in gang is gezet. Mensen op een andere manier met elkaar verbinden. Want, zo stelt men, de essentie van Social Media draait allereerst om connecties. Het netwerk van mensen. Hoe meer verbindingen je aangaat, hoe groter de kans dat door toevallige ontmoetingen situaties ontstaan die waarde toevoegen. Zo kun je totaal onverwachts iemand of iets bruikbaars vinden, terwijl je op zoek bent naar iemand of iets heel anders. Iets wat ik, als actief gebruiker van social media, duidelijk herken en wat mij ook erg aanspreekt.
Open en transparant
Social media maken het mogelijk om van mens tot mens met elkaar te communiceren. Het biedt organisaties kansen om datgene waar ze persoonlijk voor staan lading en betekenis te geven met authentieke en persoonlijke verhalen van medewerkers. Open en transparant, wat hoort bij deze tijd. Aan HR de taak om hierin te faciliteren en bruggen te bouwen tussen verschillende disciplines, communities en gelijkgestemden binnen en buiten de organisatie.
Goed beslagen ten ijs
In het boek wordt ook duidelijk aangegeven welke social media veel gebruikt (kunnen) worden voor HR. Of het nu gaat om het screenen van kandidaten, recruitment, employer branding, kennisvergaring of kennisdeling. Ook zijn er heel praktisch, hoofdstukken gewijd aan een stappenplan, gedragsrichtlijnen, implementatie, monitoring etc. Al met al veel, maar zeker nuttige informatie in dit boek, om voorbereid aan de slag te gaan!