28
okt

Volg de sporen van Mayor Tom

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3201
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Op januari 2012 checkte ik voor de eerste keer in op Foursquare. Locatie: bushalte Van Renesselaan, de bushalte dichtbij mijn huis waar bus 50 stopt om me naar het station Driebergen-Zeist (7 minuten) te brengen, of in de andere richting rechtstreeks naar Utrecht Centraal station (20 minuten). Op 20 juni 2014 checkte ik voor de laatste keer in, op mijn huisadres in Zeist.

Met een zekere Sylvia33 heb ik flink gestreden om de mayor te blijven of te worden van de bushalte Van Renesselaan. In Foursquare werd de deelnemer die de meeste keren in de afgelopen zestig dagen (minstens twee keer) incheckte op een bepaalde locatie de mayor. Als ik op vakantie ging of op een langere zakenreis, sloeg Sylvia33 toe en het kostte me over het algemeen weken om terrein terug te winnen. Bushalte Van Renesselaan was haalbaar voor mij. In de 2,5 jaar dat ik gebruik maakte van Foursquare lukte het me niet om mayor van iets groots te worden. Station Utrecht of Station Amsterdam-Zuid, waar ik geregeld incheckte: vergeet het maar.

Vijf vragen over Foursquare

1. Wat is / was Foursquare?

Op Wikipedia vind je een uitgebreide beschrijving, maar in het kort: met de Foursquare app kon je inchecken op locaties. Je kon vrienden laten zien waar je was. En je streed tegen anderen: de persoon met de meeste check-in's op een bepaalde locatie werd mayor. Je kon ook badges voor bepaalde activiteiten winnen. Je verdiende bijvoorbeeld de Molto Bueno badge (niveau 1) als je had ingecheckt bij vijf Italiaanse restaurants. Ik bereikte niveau 9 (45 verschillende Italiaanse restaurants).

2. Wat vond ik leuk aan Foursquare?

  1. Het maakte het reizen leuker. Het inchecken werd routine. Als ik ergens kwam, checkte ik in en controleerde ik of er iets leuks was. Misschien een badge of een van mijn vrienden die er ook was (al was de kans daarop voor mij klein, want ik had maar één vriend op Foursquare).
  2. Foursquare was mijn dagboek. Via Foursquare kon ik het kleine restaurant (vaak een Italiaan) terugvinden waar ik twee jaar geleden had genoten van een geweldige maaltijd.

Haak badgesMayorTom

3. Waarom ben je gestopt met Foursquare?

Het komt erop neer dat Foursquare gestopt is met mij. Het veranderde de app medio 2014 op zo'n manier dat al het plezier als sneeuw voor de zon verdween. Geen badges meer en je kunt geen mayor meer worden. De app is omgetoverd tot een zoekmachine en ik denk niet dat ik daar Foursquare voor nodig heb. Geen probleem, ik vond het leuk en nu ik niet meer hoef in te checken, houd ik tijd over.

4. Wat heb je geleerd?

Foursquare liet me de kracht zien van gamification. Foursquare gaf me een niet-geldelijke beloning voor mijn activiteiten (een badge of mayorship), en voor mij werkte dat. Foursquare heeft mijn gedrag niet veranderd, maar ik denk dat er zeker apps zijn die dat wel kunnen. Eerder hield ik een pleidooi om een soort Foursquare voor opleiding en ontwikkeling te gebruiken in een zakelijke omgeving. Ik denk dat daarvoor nog steeds potentie is.

5. Is er een leven na Foursquare?

Yep, zeker. Het kostte me een tijdje om te wennen aan mijn leven zonder Foursquare. Tegenwoordig gebruik ik Yo. Zeer eenvoudig, zeer effectief. Na Yo zullen er anderen volgens. Apps zijn nooit voor eeuwig.

Lees ook: This is Mayor Tom for ground control.

Deze Blog Post is een vertaling van de blog post Follow the Tracks of Mayor Tom, op 28 september 2014 gepubliceerd op de HR blog van Tom Haak.

Vertaling: Eline Timmermans

Waardeer dit blogbericht:
0

Tom is the founder and director of the HR Trend Institute. He is also partner at Crunchrapps.com, a SAAS solution for workforce analytics. He has more than 30 years experience in international HR. He led HR Globally in ARCADIS, until April 2014. Prior to ARCADIS he worked for multinationals as Philips Electronics, KPMG and Aon Risk Services. He is interested in HR trends and innovations, that can increase the impact of HR.


Specialties: HR architecture, recruitment, executive development, management development, talent management, International HR strategies, knowledge management, internal communication, executive compensation, performance management, HR innovations- en trends, people analytics


linkedin hover 32twitter hover 32about me-icon


 

Reacties