Recensie: HR & Social Media

HR & Social Media is een praktisch boek dat theoretisch inzicht, handige tips en aansprekende voorbeelden combineert. Een mooie handleiding voor HR professionals die willen bijblijven in hun vak want social media zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons leven. Na een uitgebreide context en theoretische handvatten in het eerste deel, krijg je in het tweede deel ook een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden.
Praktijkvoorbeelden
Wat het boek voor mij zo interessant maakt, zijn vooral de praktijkvoorbeelden en de verschillende aspecten die aangehaald worden waarop je social media in kan zeten als HR professional. Social media is niet ‘iets’ wat je er zo maar bij doet. Social media zijn meer dan alleen tools voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie en hebben impact op de hele organisatie en het gedrag van de medewerkers.
Wendbaar & transparant
Deze zullen wendbaarder en transparanter moeten opereren in een wereld waarin iedereen met elkaar verbonden is en kennis kan uitwisselen, op elk moment en vanaf elke plaats. Nieuwe middelen, vragen om het loslaten van vertrouwde manieren. En iedere organisatie zou social media inmiddels moeten beschouwen als gewone communicatiemiddelen.
Tips & handvatten
Verder besteden de schrijvers Diana Russo en Inge Beckers gelukkig ook aandacht aan het feit dat social media geen doel op zich moeten zijn. Het heeft geen zin om zomaar ‘iets’ met social media te doen, maar te beginnen met een goed doordacht plan en dit vervolgens met kleine stappen uit te rollen, zeker omdat het zo’n impact heeft op de organisatiecultuur. In dit boek krijg je voldoende inzichten wat voor impact social media hebben en leer je wat de rol van HR daarbij is. Je krijgt voldoende tips en handvatten om hiermee aan de slag te gaan.
Kortom, een interessant boek met praktische tips over het nut en de toepasbaarheid van social media en de rol die HR daarin speelt.