18
aug

Omarm diversiteit en verbondenheid op de werkvloer

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4324
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Wat zijn de ingrediënten voor een gezonde sfeer op de werkvloer? Vraag het een willekeurige groep recruiters, en ze beginnen al snel over diversiteit. Bedrijven hebben immers een mix van werknemers van verschillende achtergronden nodig, die hun collega’s uitdagen en inspireren. De werkvloer als afspiegeling van de maatschappij.

Maar integratie is net zo belangrijk als diversiteit. Om ervoor te zorgen dat werknemers met verschillende achtergronden op een productieve manier met elkaar samenwerken, is het noodzakelijk de bedrijfsvisie en -waarden met ze te delen. En laten we niet vergeten hoe belangrijk het is om in het recruitmentproces al de juiste match te vinden. De meest kostbare fout die je kunt maken in het wervingsproces is de verkeerde persoon aannemen en daarna weer opnieuw moeten beginnen.

Social media als bron

Social sourcing is naar mijn mening een hele goede manier om de HR- en recruitmentafdeling op één lijn te krijgen. Social media bieden recruiters niet alleen de mogelijkheid om op een grote schaal te adverteren, maar stelt ze ook in staat om campagnes via het netwerk van hun medewerkers te verspreiden.

Waarom is dit belangrijk? Omdat mensen vaak een netwerk hebben van gelijkgestemden. Door personeel te werven via het LinkedIn-netwerk van je beste salesmanager, vergroot je de kans om een nieuwe medewerker van hetzelfde kaliber te vinden. Bovendien bespaar je ermee op je recruitmentkosten. Daar moet ik natuurlijk wel een kanttekening bij plaatsen: social media zijn slechts een onderdeel van de oplossing. Mensen hebben vaak veel leeftijdsgenoten in hun sociale netwerk en/of mensen uit dezelfde etnische en sociale groep. Dit kan de opties beperken. Want hoewel je op zoek bent naar gelijkgestemde werknemers, wil je niet dat je werkvloer bestaat uit klonen. Het komt de diversiteit niet ten goede.

Digitale transparantie

De transparantie van een organisatie is erg belangrijk voor potentiële werknemers. Hij of zij zal op internet meteen gaan zoeken of een bedrijf dezelfde waarden deelt en of er sprake is van een goede match. Social media maken het voor toekomstige medewerkers makkelijker om deze informatie te vinden. Dit heeft tot gevolg dat werkgevers ervoor moeten zorgen dat sollicitanten via social media een eerlijk beeld krijgen van het bedrijf.

Als het op recruitment aankomt, snijdt het social sourcingmes aan twee kanten. Aan de ene kant krijgen werkgevers een beter beeld van potentiële werkwerknemers en toegang tot een pool aan talenten die ze anders nooit konden vinden. Aan de andere kant zijn social media voor sollicitanten ideaal om een kijkje achter de schermen van bedrijven te krijgen. Uiteindelijk resulteert dat in meer juiste matches, een grotere verbondenheid en betere mogelijkheden om de diversiteit binnen de organisatie te vergroten.

Beeld: Pixabay/geralt

Waardeer dit blogbericht:
0

Henry Barenholz is Senior Director, Applications Leader Benelux bij Oracle. Hij is in deze hoedanigheid continu bezig met het vraagstuk hoe HCM-technologie de verschillende HR-processen binnen bedrijven en publieke instellingen kan ondersteunen. Daarbij gelooft Henry erin dat het inzetten van HCM-oplossingen, waaronder bijvoorbeeld Talent management en ingebouwde analytische oplossingen tot betere inzichten en daardoor tot grotere efficiëntie, kostenbesparingen en minder risico’s leiden. Op HRzone schrijft hij daarom regelmatig over de inzet van technologie bij HR-management waarbij de mens centraal staat.