18
mei

Interview: Bouw aan de loyaliteit van je publiek

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1825
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Toen mijn grootvader hoorde van mijn toenmalige liefde voor opera, gaf hij mij een stapel cassettebandjes met opnames met 'The Young' voor de naam van een befaamde operacomponist. The Young Puccini, the Young Verdi. En als je dat opzette, kreeg je geluid te horen dat nog vaag aan opera deed denken, maar dan zonder geschoolde stemmen en met een onbestemde beat eronder. Dat vond ik geen opera. En ook geen popmuziek.

Popmuziek, is dat cultuur? One Direction niet, maar bijvoorbeeld Jack White of Marvin Gaye wel. Waarom is dat zo? En wie bepaalt er nou wat wel cultuur is en wat niet? En, heel belangrijk in deze tijd van terugtredende overheid: hoe kun je geld verdienen in de culturele sector?

Een interview door Flores van Emmerik met Leon Caren, een succesvolle cultuurondernemer. Foto: Bob Bronshoff.

Subbacultcha!

Vragen waar Leon Caren van We Are Public op zich best over wil nadenken maar die eigenlijk niets te maken hebben met zijn drijfveer om binnen de culturele sector zijn brood te verdienen. We spreken elkaar op het kantoor van We Are Public – een informele ruimte, waar duidelijk hard gewerkt wordt.

"Ik speelde in een band (Blues Brother Castro). Tijdens mijn studie antropologie was dat al belangrijker dan die studie. En daarna helemaal. Eigenlijk speelde ik in meerdere bands. Als je professioneel wilt zijn binnen de muziek ben je altijd met meerdere projecten tegelijk bezig. Mensen die in bands spelen in Amsterdam – dat is op de een of andere manier ook een bepaald netwerk, je kent elkaar. Je weet wat goed is en wat niet. En dat de reguliere promotors en clubs daar niet altijd op inspelen. Om die reden heb ik Subbacultcha! opgericht. Om zo op een andere manier bands en publiek bij elkaar te brengen. Onder de vlag Subbacultcha gingen we concerten organiseren, met als doel om aan een kwaliteitskeurmerk te bouwen, zodat het publiek zou komen, ook als ze de bands niet kenden. Een aantal jaar later begonnen we met het lidmaatschap. Voor €8 per maand kunnen mensen gratis naar al onze concerten en dat werkte als een trein. Waar bands eerst voor 50 man stonden te spelen, zijn onze concerten nu altijd heel goed bezocht. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de promotie van de concerten, via het magazine en de site. Zodat muzikanten zich ook verbonden voelen en graag optreden onder de vlag van Subbacultcha!"

Lees verder hoe Leon een nieuw succesvol initiatief startte en hoe het hem lukte een succesvolle community op te zetten dat zijn model zelfs wordt gebruikt door andere steden.

Emmerik Leon

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Communities Cultuur

Outplacementbegeleiding voor werkzoekenden. Coaching voor ondernemers en leidinggevenden. En therapie voor wie dat nodig heeft. Als psycholoog help ik jou om werk te vinden of beter te worden in het werk dat je doet. Tenslotte verzorg ik ieder jaar een aantal trainingen, lezingen en workshops over het onderwerp 'werk'.


linkedin hover 32 twitter hover 32