23
okt

Flexibilisering van het relatiebeding

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3966
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Er is steeds meer jurisprudentie over het gebruik van social media in relatie tot het relatiebeding. Medewerkers moeten op hun hoede zijn als zij via social media linken met relaties van hun ex-werkgever als de termijn van het relatiebeding nog niet verstreken is. Tegelijkertijd gaan er stemmen op om het ontslagrecht te versoepelen. Als de ontslagvergoeding aan banden wordt gelegd, wordt het ontslaan van medewerkers goedkoper en dus aantrekkelijker voor werkgevers. Zouden werkgevers zich realiseren dat zij met versoepeling van het ontslagrecht juist hun sterke concurrentiepositie ondermijnen? Misbruik ligt op de loer. Hoe eenvoudiger werkgevers van medewerkers afscheid kunnen nemen, hoe aantrekkelijker het wordt voor medewerkers om zich te laten ontslaan. Immers, als je ontslagen wordt, moeten werkgevers je kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Door onder andere het relatiebeding niet meer van toepassing te verklaren.

Relaties die werknemers al hadden voordat ze hun werkgever verlieten, worden niet aangemerkt als schending van het relatiebeding. Je kunt dus nog snel wat relaties linken via LinkedIn voordat je besluit je baan op te zeggen. Of gaan rechters binnenkort verlangen dat men überhaupt niet meer gelinkt mag zijn met relaties van de werkgever? Zo verworden zakelijke netwerken op social media tot netwerken van persoonlijke relaties die je wel mag hebben. Dat is eigenlijk niet te doen. Je vrienden werken ergens en vermoedelijk kennen zij ook weer mensen die op de een of andere manier in het relatiebestand van je werkgever voorkomen. Netwerken zijn teveel verweven.

De flexibele werknemer

Hoe transparanter het netwerk van werknemers wordt, hoe meer behoefte werkgevers krijgen aan het controleren hiervan. Maar juist door controle laten werkgevers enorme kansen liggen. Co-creatie en innovatie over bedrijfsgrenzen heen worden juist gestimuleerd door social media. Binnen enkele jaren ontstaat er weer krapte op de arbeidsmarkt, waardoor organisaties op een andere manier hun personeel moeten inzetten. Bijvoorbeeld door hen te delen met andere organisaties. In de markt van zzp- en uitzendpersoneel is deze tendens al zichtbaar. Ook zullen nieuwe instromers en de blijvende groei van zelfstandig ondernemers ervoor zorgen dat er vaker parttime dienstbetrekkingen worden aangegaan. Zij willen leuk werk bij aantrekkelijke partijen en zijn minder gefocust op een levenslange arbeidsovereenkomst. Willen we alles betaalbaar houden, dan wordt het juist heel aantrekkelijk om met parttime medewerkers de productiviteit per medewerker te verhogen. Immers, parttimers hebben minder leegloopuren, dat wil zeggen uren dat er geen werk voorhanden is maar ze wel betaald krijgen. Maar je kan parttimers niet verbieden om ook elders werk te aanvaarden.

Zzp-ers nemen hier een voorsprong op door soms meerdere opdrachten tegelijkertijd aan te nemen. De toegevoegde waarde van een zzp-er is juist dat hij of zij kennis van relaties meeneemt naar de opdrachtgever. Of gaat de jurisprudentie straks uitwijzen dat zzp-ers helemaal niet gelinkt mogen zijn met relaties van potentiële opdrachtgevers? Dan vinden zij nooit meer een opdracht. Zonder social media zijn ze aangewezen op offline contacten en traditionele middelen zoals mail en telefoon. Iedere werkgever en kantonrechter begrijpt dat traditionele marketing niet meer past in deze tijd.

Waardecreatie

Maar zoals de markt van flexibel personeel een voorspeller is van de economische trends, zal straks de jurisprudentie over al die geschonden relatiebedingen een indicator zijn van de versoepeling van de arbeidsmarkt. Het aan banden leggen van mensen in een transparante virtuele wereld kan geen stand houden in een economie die schreeuwt om innovatie en waardecreatie.

Waardeer dit blogbericht:

Mariëlle Brink is lid van het Kernteam HRCommunity en eigenaar van Flowganics. Zij heeft door eigen ervaringen met vallen en opstaan geleerd wat de zin en onzin is van management én HR procedures en schrijft hierover in blogs, artikelen en het boek 'Als mensen wérken, werkt het niet'. Ook spreekt zij op congressen en seminars over Talent in de Praktijk en Verandermanagement zonder Management.


Ze heeft passie voor mensen en organiseren en wil iets veranderen in organiserend Nederland. Wat drijft iemand? En hoe maken we effectiever gebruik van de overvloed aan talenten op de werkvloer? Haar visie is dat innoveren en slimmer organiseren mogelijk zijn zonder grote financiële investeringen. Mensen continu uitnodigen om zelf verbeteracties te initiëren in het eigen werk, bewijst dat werknemers persoonlijk leiderschap tonen. Ze helpt managers in het loslaten van controledrift en activeert mensen om eigenaarschap te nemen in hun eigen context. Als teamcoach en personal coach werkt zij vanuit de belofte dat iedereen alle oplossingen zelf al heeft. Geen vooropgezette trajecten, maar steeds werken vanuit de kracht van het moment en de dynamiek tussen mensen.


In haar vrije tijd zet zij zich in voor vernieuwing in het onderwijs en schrijfwerk voor diverse platforms.


www.mariellesblog.nl


 

Reacties