Schrijven voor HRzone

Leuk dat je geïnteresseerd bent in schrijven voor HRzone. We hebben inmiddels zo'n 50 vaste auteurs en krijgen vanuit diverse kanalen in en rondom de community content aangeleverd. HRzone staat open voor nieuwe auteurs en we zijn altijd op zoek naar interessante, vernieuwende en prikkelende content.

Aanmelden als auteur bij de redactie

Meld je aan door dit formulier in te vullen. De redactie van HRzone neemt vervolgens contact met je op.

Volledige naam(*)
Please let us know your name.

Email(*)
Please let us know your email address.

Telefoon(*)
Invalid Input

Met welke frequentie wilt u schrijven?(*)
Invalid Input

Toelichting(*)
Please let us know your message.

Anti-spam
Invalid Input

Auteursprofiel

Mail ons een korte biografie, een foto (denk bijvoorbeeld aan je LinkedIn profielfoto) en linkjes naar je website en social media profielen. Wij maken vervolgens een auteursprofiel voor je aan waaronder je artikelen worden gepubliceerd.

Content aanleveren

Nadat wij contact met je hebben opgenomen, kun je content aanleveren. Stuur je artikel als Word-bestand met zo min mogelijk opmaak met uitzondering van hyperlinkjes.

Redactiestatuut

Spelregels

  1. Een artikel is niet bedoeld om je eigen organisatie aan te prijzen. Je mag wel refereren naar je eigen ervaringen.
  2. Het thema van een artikel past binnen de kennisdomeinen van HRzone.
  3. Een artikel bevat unieke content, dus geen plagiaat. De ruwe versie mag je na twee weken op iedere plek gebruiken. De geredigeerde versie mag je na een maand gebruiken, mits voorzien van een bronvermelding (Lees: www.hrzone.nl)
  4. Een artikel mag geen beledigende/ discriminerende of opruiende elementen bevatten.
  5. Je schrijft op persoonlijke titel.
  6. Een artikel voldoet aan de richtlijnen van HRzone.

Richtlijnen voor tekst

  1. Houd het kort! De belangrijkste regel voor schrijven voor het internet is dat je het kort houdt. Het lezen vanaf een beeldscherm is vermoeiender voor de ogen. Elk artikel moet een korte inleiding van maximaal 450 tekens hebben. De lengte van een artikel is minimaal 400 en maximaal 1500 woorden.
  2. Maak voordat je gaat schrijven eerst een indeling van het artikel. Een koppenstructuur kan hierbij een handig hulpmiddel zijn. Begin met de belangrijkste boodschap.
  3. Weblezers scannen veel, houd hier rekening mee: gebruik veel witruimte, probeer iedere alinea ongeveer even lang te maken, houd als richtlijn 75 woorden per alinea aan en behandel één onderwerp per alinea, maak gebruik van opsommigen en knip lange zinnen zoveel mogelijk op. 
  4. Vermijd passief taalgebruik. Dus niet 'Door ons werd geconcludeerd', maar: 'Wij concluderen'.
  5. Probeer je betoog niet af te zwakken met termen als: het is mogelijk dat, je zou kunnen denken dat. Maak het stellend. Dit leest lekkerder en het nodigt uit tot discussie.
  6. Denk na over een goede uitsmijter, nodigt het uit tot discussie? Laat het item niet doodbloeden.
  7. Gebruik geen onbegrijpelijke afkortingen of jargon zonder uitleg.
  8. Probeer het artikel te koppelen aan de actualiteit.
  9. Als je een vraag stelt in het artikel, beantwoordt deze dan ook.
  10. Lees na het schrijven je artikel nog eens goed na. Sluit de inhoud goed aan bij de doelgroep?

Stijllijst

Aanhalingstekens
Gebruik enkele aanhalingstekens rond citaten: 'Het gaat beter met HR' is een veelgehoorde stelling. 'Ik heb geen idee,' meldde Jansen.
De bekende aanhalingstekens rond zelfstandige naamwoorden om ze af te zwakken (denk de beweging met je handen erbij) zoveel mogelijk vermijden. Dus niet: Het 'probleem' van teams. Het is een probleem of niet, dus geen aanhalingstekens.

Cijfers en percentages
Zoveel mogelijk voluit geschreven. Dus niet: 3%, maar: drie procent. En: In de jaren negentig en niet: In de jaren '90.

Puntje puntje puntje
Weghalen. Zinnen als: HR moet hierover nadenken... kunnen gewoon met één punt eindigen.

Titel
Kort en bondig, niet te poëtisch en het liefst met een vakterm erin.

Uitroeptekens
Vermijden.

5 gouden regels

Elk artikel heeft 5 gouden regels nodig om met succes de aandacht van de doelgroep te trekken en vast te houden.

  1. Relevant: Hoe belangrijk is het onderwerp waarover het artikel gaat voor de lezers? Wordt het herkend als authentiek en waardevol?
  2. Actueel: Welk actueel vraagstuk stelt het artikel aan de orde? Waarom nu, bij welke ontwikkeling haakt de tekst aan?
  3. Onderbouwing: Worden stellingen en aannames voldoende onderbouwd? Dit is van belang i.v.m. de geloofwaardigheid van een artikel.
  4. Informatief: Zit er voldoende informatie in een artikel om de lezer te inspireren en kennis toe te voegen? Ook een betoog of een oproep moet prikkelen. Elke alinea moet nieuwe informatie aandragen.
  5. Toegankelijk: Is het artikel wat betreft opbouw, stijl en taalgebruik gemakkelijk leesbaar en daarmee toegankelijk voor de lezers? Tegelijkertijd richt je je wel tot professionals. Dus sla ook geen badinerende of kinderachtige toon aan.

Richtlijnen voor beeld

We vinden het leuk als je zelf beeld aanlevert. Het belangrijkste hierbij is dat het beeld rechtenvrij moet zijn. Er zijn websites die gratis beelden aanbieden (stockfoto's), hier zijn vaak voorwaarden aan verbonden. Bovendien zijn het vaak zeer algemene en Amerikaanse beelden. Het beste is daarom om zelf een beeld aan te leveren. Denk hierbij aan een foto die je zelf hebt gemaakt. Een detail kan leuk zijn of juist een uitgezoomd beeld. Het mag best een beetje gek zijn, dit maakt je verhaal juist beeldender en meer aansprekend. Inspiratie opdoen kan bijvoorbeeld op Instagram of Pinterest. Je kunt onder meer zoeken op trefwoord, maar ook op onderwerp. Het beeld dat je aanlevert moet liggend zijn. Houd een verhouding aan van 4 (breedte) bij 3 (hoogte) of van 3 bij 2.

HR Tech pagina

Dit voorjaar staat in het teken van technologie! Op HRzone.nl vind je elke week de nieuwste artikelen en trends op het gebied van HR & tech. Gaan robots echt al onze banen overnemen? Wat kun je als HR doen met alle data waartoe we toegang hebben? Hou het laatste nieuws in de gaten op onze speciale themapagina.

×

Ontvang de HRjournaal