16
nov

Medewerker wil vaker feedback, maar vraagt het nog te weinig

Geplaatst door op in HR Solutions
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2267
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Medewerkers, en met name millennials hebben veelal behoefte aan continue feedback; ze willen weten hoe ze het doen en wat ze kunnen verbeteren. De traditionele beoordelingsgesprekken zijn vaak niet voldoende om te voldoen aan de ontwikkelingsbehoefte van werknemers. 

Een keer per jaar een gesprek waarin word gereflecteerd op je ontwikkeling van het afgelopen jaar en meteen doelstellingen zetten voor het komende jaar, dat kan niet meer in deze tijd waarin continue groei en veranderingen normaal zijn. Continue feedback past meer bij de huidige manier van werken. Echter wordt er nog lang niet in iedere organisatie continu feedback gegeven en gevraagd.

De behoefte aan feedback is aanwezig.

Het rapport van Top Employers Institute over performance management wijst uit dat medewerkers vaker feedback willen. Ze willen weten hoe ze presteren en hoe ze hun prestaties kunnen verbeteren. Ook wil 75% van de werknemers regie over hun eigen ontwikkeling (Reat Benchmark 2016). De beoordelingsgesprekken die 1 á 2 keer per jaar worden gevoerd voldoen niet, blijkt uit artikelen van de Volkskrant en RTL nieuws. Medewerkers willen graag zelf aangeven wanneer er behoefte is aan een gesprek en staan open voor feedback van hun baas.

Waarom wordt er niet voldaan aan de behoefte naar feedback?

Er wordt te weinig feedback gevraagd en daarom ook te weinig gegeven. Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom continue feedback bij organisaties soms moeilijk van de grond komt. Ten eerste is feedback vragen voor veel mensen spannend en is de drempel om naar een collega, klant of leidinggevende te lopen om feedback te vragen vrij hoog. Er heerst binnen veel organisaties nog geen sterke feedbackcultuur, terwijl dit een belangrijke voorwaarde is voor continue feedback. Daarnaast schiet feedback vragen er vaak bij in, simpelweg omdat het vragen ervan vergeten wordt, omdat het meerdere keren wordt uitgesteld of omdat het te druk is. Wat hierbij kan helpen is om het vragen van feedback in een proces te gieten. Dit kan in bestaande processen (zoals bij agile werken waarin het al heel gebruikelijk is) of dit kan via een nieuw proces. Het wordt dan makkelijker om een feedbackmoment in te plannen. Maak gebruik van een feedbacktool, waarmee de drempel om feedback te vragen aanzienlijk lager ligt. Het is dan ook makkelijker om naar aanleiding van feedback die online ontvangen is vervolgens offline in gesprek te gaan. Zo krijgen je face-to-face gesprekken meer diepgang, meer duidelijkheid en is het leerproces groter. Dit alles helpt om een feedbackcultuur te creëren binnen de organisatie, waarbij het normaal is om feedback te vragen en waarbij het doel hiervan is om het beste uit jezelf en de organisatie te halen.

Herhaling is de kracht van feedback.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat feedback het beste werkt als het regelmatig wordt gegeven. Ga bijvoorbeeld bij een project niet alleen achteraf maar ook tussentijds op zoek naar feedback, dan weet je hoe je presteert, wat de verwachtingen zijn en wat je vooruitgang is gedurende het project. Ook is het een goed idee om gedurende het jaar vaste momenten feedback te vragen over je performance of je functioneren binnen een team. Je kan bijvoorbeeld iedere maand feedback vragen over de afgelopen maand en hoe het de volgende maand beter kan. Op deze manier ontvang je minstens twaalf keer per jaar feedback die gebruikt kan worden voor jouw persoonlijke ontwikkeling.

Ondersteuning bij continue feedback

Een duwtje in de rug helpt bij het vragen van feedback. Feedbacksoftware aanbieder TruQu heeft hiervoor Feedback Tuesday gelanceerd. Wie ook minstens twaalf keer per jaar feedback wil ontvangen kan zich gratis aanmelden via de website van Feedback Tuesday. Deelnemers krijgen iedere eerste dinsdag van de maand een herinnering om feedback te vragen en professionele tips voor het geven en vragen van feedback. Zo vergeten ze nooit meer feedback te vragen aan hun collega’s, klanten en managers.

Waardeer dit blogbericht:
0

Bart Kollau is de oprichter van TruQu. TruQu heeft een succesvolle SaaS technologie ontwikkeld waarmee iedere medewerker online feedback kan vragen bij collega’s, klanten en leidinggevenden. Zo kunnen ze zich continu ontwikkelen en verbeteren.


De feedback die medewerkers ontvangen kan gebruikt worden om de beoordelingsprocessen binnen organisaties te stroomlijnen en te moderniseren. Hiermee zet TruQu de wereld van beoordelingsgesprekken op zijn kop!

Reacties