17
nov

Waarom focussen op je Employee Experience cruciaal is

Geplaatst door op in HR Solutions
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 832
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De aandacht voor de tevredenheid en beleving van medewerkers is cruciaal voor het succes van organisaties. Toch zien medewerkers, leidinggevenden en HR-professionals vaak enorm op tegen onderzoek naar medewerkerstevredenheid. Het is dan op voorhand een ‘downer’. Onnodig want met nieuwe, korte meetmethoden kan de Employee Experience (EX) juiste een grote, plezierige en waardevolle boost krijgen. Met grote impact op de bedrijfsresultaten.

Het succes van organisaties wordt steeds meer bepaald door de beleving van klanten én medewerkers. Want een betere Employee Experience (EX) zorgt voor een betere Customer Experience (CX). Werken aan de EX zou daarom een ‘feestje’ moeten zijn. Want hierdoor wordt prettiger en beter gewerkt. In de praktijk is het nu vaak het tegenovergestelde. Medewerkers zien op tegen het invullen van lange vragenlijsten met (ogenschijnlijk) veel dezelfde vragen. Leidinggevenden schrikken van de uitkomsten en zien op tegen het bespreken van de resultaten. En HR krijgt door de gebrekkige respons en evaluaties te weinig input om echt goed te werken aan de EX. Gelukkig kan het ook anders.

Tijd voor het nieuwe meten

Traditioneel gebeurde het meten van medewerkerstevredenheid vaak met een klassiek ‘MTO’ (medewerkerstevredenheidsonderzoek). Hiervoor vulden medewerkers eens per een of twee jaar een lange vragenlijst in van een extern onderzoeksbureau. Dat kost deelnemers veel tijd en energie. Resultaat: lage respons. Bij sociaalwetenschappelijk onderzoek hoeft dat niet erg te zijn, als de respons representatief is voor de hele groep. Bij het meten van de EX is het zonde. Want juist de feedback van medewerkers die geen tijd of prioriteit geven aan het beantwoorden van de vragen is extra interessant. Kijk daarom altijd verder dan de respons en ‘score’. Meer respons geeft meer inzichten en mogelijkheden voor HRM en voor verbeteracties in de organisatie.

Laagdrempelig meten, analyseren en sturen

Nieuwe technologie maakt het mogelijk om de beleving van medewerkers (en klanten, plus de samenhang tussen EX en CX) continu en laagdrempelig te meten, analyseren en hierop te sturen. Vooral door op de juiste momenten de juiste slimme vraag of enkele rake vragen te stellen. Zeker als deelnemers weten dat hier iets mee gebeurt, vliegt de respons omhoog (ook de kwaliteit). Daarmee kan HR wel doelgericht werken aan de EX en bijdragen aan de bedrijfsresultaten en doelgerichte ondersteuning van lijn- en teammanagers. Zo wordt werken aan de EX weer een ‘upper’.

Wat heb je hiervoor nodig?

Naast een geschikt online platform voor het meten van EX (en eventueel CX), moeten op het juiste moment de juiste vragen worden gesteld.  Zo kan GrowPromoter hierbij helpen en biedt hiervoor het online platform dat direct, continu en realtime de uitkomsten toont op één centraal dashboard. Daarmee kunnen vervolgacties in gang worden gezet. Zo is de onlinesoftware je eigen onderzoeksbureau op je computer. Daarbij is het ook mogelijk om de verbanden met de CX te meten. Dat is voor veel organisaties pas later een vervolgstap. Het begint vaak met EX of CX.

Grote veranderingen op komst

Het meten van de samenhang tussen EX en CX was tot voor kort ook nog niet goed en laagdrempelig mogelijk. Vooral door het ontbreken van één krachtig platform dat alle gegevens bundelt, analyseert en helpt vertalen in acties. GrowPromoter is specialist in EX en CX en heeft dit nu wel mogelijk gemaakt. Het aantal Nederlandse bedrijven dat al stuurt op EX en CX is nu nog beperkt tot enkele grote corporates. De verwachting is echter dat over 5 jaar een meerderheid van de bedrijven dit doet.

Dat zorgt voor grote veranderingen. Nu doet zo’n 20 procent van de Nederlandse werkgevers ‘iets’ met werknemerstevredenheid. Dat zegt nog niets over de vervolgacties, laat staan de relatie met de klanttevredenheid. Zo gaat het nieuwe meten zorgen voor grote veranderingen én plezier op de werkvloer.

Waardeer dit blogbericht:
0

GrowPromoter is uw gids op weg naar gelukkiger klanten en medewerkers. Wij laten organisaties groeien door hun Customer Experience (CX) en Employee Experience (EX) te verbeteren. Wij doen dat met ons online platform om laagdrempelig ervaringen te meten. Onze Experience Experts helpen de juiste slimme vraag stellen op de beste momenten. Ons online dashboard helpt feedback direct vertalen in concrete verbeteracties en uw nieuwe prioriteiten.


Rogier Taylor is managing director en medeoprichter van GrowPromoter. Binnen de directie is hij de slimme DOENER die altijd wil aanpakken. Soms direct, altijd vriendelijk en doortastend. Hij heeft eerder veel ervaring opgebouwd met CX en EX als sales- en marketing manager bij Pon, de internationale handels- en serviceorganisatie achter A-merken als Volkswagen, Continental, MAN, Cervélo en Caterpillar.

Reacties