04
aug

Een wake-up call voor slaap!

Geplaatst door op in Duurzame Inzetbaarheid
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1172
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Herken jij dat gevoel? ’s Morgens uitgerust wakker worden, ruim voordat de wekker gaat, nog een keer omdraaien, lekker al je spieren uitrekken en uitgeslapen je werkdag in stappen? Ik ken dat gevoel heel goed, maar ik ken óók het andere gevoel: slechte nachtrust, gestoord worden door de wekker en mezelf uit bed slepen. Met 3 pijlers heb ik mijn pad naar beter slapen gebouwd: erkenning, mindshift en observatie.

Kiezen voor slaap is kiezen voor geluk

Het start met de volle erkenning van het belang van slaap: het maakt een wereld van verschil, de uitgeslapen, vriendelijke en creërende Chiel versus de vermoeide, prikkelbare en ploeterende Chiel. Slaap heeft direct effect op optimisme, inzetbaarheid en vitaliteit. In een onderzoek moesten mensen woorden uit het hoofd leren; positieve, neutrale en negatieve. Vervolgens sliep de helft van de deelnemers normaal, de andere helft werd die nacht steeds gestoord. Resultaat: de slechte slapers herinnerden zich meer negatieve woorden, de goede slapers meer positieve. Conclusie: goede slaap maakt ons brein ‘wired for positivity’. Echter, een kwart van de volwassen Nederlanders slaapt gemiddeld minder dan 6 uur en geeft hun slaap een rapportcijfer 5,5, terwijl mensen die meer dan 6 uur slapen een 7.4 scoren. Geen wonder dat slaapgebrek onze samenleving zo’n 4 miljard euro per jaar kost. Nachtrust is kostbaar.

Mucho macho mistake

Stap 2 is de mindshift. Het was ooit een stoere gewoonte om te roken. Net zo stoer was het onder drukdoende managers om aan de bar op te scheppen over hoe weinig slaap ze nodig hebben. Of, zoals Arianna Huffington het zegt: ‘Little sleep was considered a sign of virility.’ Het blijkt eerder grootspraak dan werkelijkheid. Gemiddeld maken toppers goede nachten. In oud denken staat productiviteit gelijk aan véél actie en is slaap gelijk aan verspilling van tijd. Maar als je goed kijkt, draait productiviteit om kwaliteit: handel met aandacht, wees vriendelijk, doe het juiste en doe het in één keer goed. Dat is werk voor uitgeslapen geesten. Kijk 4 minuten naar de TEDtalk ‘how to succeed? get more sleep!’ van Arianna Huffington, en je zult nooit meer op dezelfde manier naar een pochende weinig-slaap-manager kunnen luisteren.

‘If you had gotten one more hour of sleep, this dinner would have been a lot more interesting.’- Arianna Huffington Deel op twitter

 

Observeren is veranderen

Na erkenning en mindshift volgt observatie. Observeren geeft verandering. Ik sprak 6 weken geleden met mijn beste vriend Gerard over ons beider slaapkwaliteit. Sindsdien delen we via what’s app elke ochtend onze slaapcijfers: rapportcijfer en slaaptijden. Wat geschiedde? Alleen al door het dagelijks bewust observeren, steeg de kwaliteit van onze slaap.

Ik eindig daarom met een vraag aan jou. Wil jij 4 weken lang een nachtboek bijhouden, met elke ochtend een paar cijfers (rapportcijfer en slaaptijden), of iets uitgebreider met een formulier (zie onder)?

Ik hoop dat je jezelf gelukkiger slaapt! Ik gun je óók vandaag mooie momenten van geluk om te genieten en te delen.

Meer over werknemers en slaaptekort: http://www.arboned.nl/nieuwscentrum/persberichten-en-publicaties/meer-werknemers-last-van-slaaptekort/
Het nachtboekformulier: http://www.cm.be/binaries/Slaapdagboek_tcm375-146444.pdf
Voor info en materialen: Nederlandse Vereniging van Slaap- en Waakonderzoek http://www.nswo.nl/

Beeld: Annie Spratt \\ Unsplash


Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Conditionering Vitaliteit

ik ben gefascineerd door de kracht van geluk; hoe positiviteit ons sociaal, productief en gezond maakt. Technologie maakt het delen (= vermenigvuldigen) van geluk sneller en krachtiger. Ik focus als Geluksman – na 30 jaar interactionisme als trainer, coach, spreker en consultant  nu volledig op onze missie ‘multiply happiness worldwide’. We gaan dé eenvoudigste formule ontdekken voor ‘purpose & positivity’, waarmee we wereldwijd organisaties, teams en mensen online helpen ‘to live their best lives’.


linkedin hover 32 twitter hover 32 facebook hover 32

Reacties