14
nov

Wat kan hr van Machiavelli leren?

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4679
  • 2 reacties
  • Afdrukken

Elke organisatie is er voor het primaire proces. In de hoogtijdagen van hr – voor de introductie van het integraal management – verzorgde hr alle processen rondom de mens aan de productielijn. Nu mogen medewerkers formulieren invullen en verzorgt hr een cursus. Met zo’n opdracht verdwijnt relevantie. Wat zou Machiavelli hr in zo’n positie adviseren?

Machiavelli (1469-1527) was in de Florentijnse republiek secretaris van de hoogste politieke en militaire colleges. Tegen zijn adviezen in, kwam er nooit een leger van betekenis en kocht Florence steeds autonomie. Toen de Fransen de macht militair veroverden, werd hij door de Medici buitenspel gezet. Hij schreef met zijn boek ‘Il Principe’ een politieke filosofie met als motto ‘Het doel heiligt de middelen’, een pleidooi voor een sterke militaire machtsbasis. Maar hij speelde zelf nooit meer een rol van betekenis.

Zoals een staat er is voor de veiligheid van haar burgers, zo is een organisatie er voor het primaire proces. In een tijd van rumoer heb je een leger nodig; in een tijd van ongekende dynamiek gaat het erom responsiever en effectiever te worden. Het inzicht  om bedrijfsprocessen te verbeteren zit bij de mensen in de organisatie. De methode om aan verbetering te werken is dialoog. De energie en vitaliteit komt uit verbinding, creativiteit en leren.

Er zijn drie vormen van leren: de dingen goed doen, de goede dingen doen en tenslotte herformuleren wat goed is. Dit laatste vraagt openheid, menselijkheid, leiderschap en doorzettingsvermogen. Dat zijn eigenschappen waarmee hr inzichten van de werkvloer in gerealiseerde innovatie kan helpen omzetten. Machiavelli. Zijn ethiek wil ik u niet aanbevelen. Waarom zou ik: Hij werd zelf ook irrelevant.

Waardeer dit blogbericht:
0

Maarten de Winter is econoom en oprichter van Waardecreatie netwerk Archimedes. Dit multidisciplinaire netwerk van veranderkundigen gebruikt TIME, de methode waarmee de waarde van tijd in organisaties meetbaar wordt vergroot. Maarten schreef twee boeken over tijd in management.

Reacties