25
mrt

Transparantie als teken van kracht

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1896
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Mensen hebben een natuurlijke behoefte aan transparantie, maar er mag natuurlijk geen bedrijfsgevoelige informatie op straat komen liggen. Hoe scheutig moet je zijn met het verstrekken van financiële informatie? ‘Openheid is een teken van kracht; juist bij tegenvallers. Never waste a good crisis!’

Aandeelhouders, consumenten en de overheid eisen meer openheid van bedrijven en dankzij de opkomst van de nieuwe media is meer informatie beschikbaar dan ooit. Hierdoor is het niet zozeer de vraag óf je transparant moet zijn, maar hóe. Transparant zijn is ook in het belang van bedrijven zelf. Gesloten ondernemingen worden vaak met argwaan bekeken. En als blijkt dat belangrijke informatie onder de pet is gehouden, zoals de sjoemelsoftware van Volkswagen, leidt dat tot forse reputatieschade. Daarentegen bouwen bedrijven die open zijn een vertrouwensband op met klanten, medewerkers, aandeelhouders, kredietverstrekkers, zakenpartners en het grote publiek.

Verschillen in transparantie

Voor een deel van de informatievoorziening zijn bedrijven gebonden aan wetgeving. Deze is het afgelopen decennium fors aangescherpt, onder druk van de crisis. Voor de rest hebben bedrijven hun handen vrij. Dat leidt tot grote verschillen in transparantie, signaleert Piet Hein Coebergh, partner bij Coebergh Communicatie & PR en lector PR aan Hogeschool Leiden. Hij heeft promotieonderzoek gedaan naar de communicatie van bedrijfsstrategieën door beursgenoteerde bedrijven.

Grote verschillen

Hem valt op dat de ene sector meer in de keuken laat kijken dan de andere. Ook zijn bedrijven met een beursnotering meestal transparanter. ‘Hoe meer spotlights, hoe meer openheid’, aldus Coebergh. Bedrijven die winstgevender zijn, zijn vaak minder transparant. Coebergh vermoedt dat dit komt omdat zij geen slapende honden wakker willen maken en jaloezie of luiheid in de hand te werken.

‘Communiceer je strategie’

Veel bedrijven worstelen dan ook met de vraag hoe transparant ze moeten zijn. ‘Hoewel de mate van transparantie dus per bedrijf verschilt, hanteert Coebergh wel een algemene richtlijn over de mate van transparantie: ‘Communiceer je strategie. Verkoop continu informatie over wat je toegevoegde waarde is als organisatie en hoe je dat wilt bereiken. Vertel daarnaast alleen wat juridisch verplicht is. Tactische informatie, zoals welke overname of reorganisatie je van plan bent, houd je in principe verborgen.’

Zicht op de kern

Wie transparant wil zijn, moet daarin wel oprecht zijn. Transparantie loopt geen gelijke tred met de hoeveelheid data die je het web op stuurt. Wie ongelimiteerd informatie deelt, creëert een dikke mist. Geef toehoorders zicht op de kern van de zaak. Beschouw het presenteren van de jaarcijfers niet als een invuloefening, maar duid de cijfers ook. Zo wordt inzichtelijk hoe de vlag erbij hangt en welke koers je vaart.

Vertalen naar de praktijk

Wil je bijvoorbeeld communiceren over de mate waarin je maatschappelijk verantwoord onderneemt, geef dan weer wat je visie op duurzaamheid is en hoe je dit vertaalt naar de praktijk. Een mooi voorbeeld is het Duitse Puma, dat nauwkeurig heeft uitgerekend wat de milieuschade is van losse artikelen, zoals sportschoenen en shirts. Deze informatie voegt meer toe dan uitsluitend vermelden dat je dubbelzijdig kopieert.

Geen goed-nieuwsshow

Alleen de positieve dingen vermelden in het jaarverslag werkt averechts: toehoorders prikken feilloos door een ongeloofwaardige goed-nieuwsshow heen. Durf ook te communiceren over dilemma’s en mislukkingen. ‘Ik denk dat de wereld beter wordt van transparantie en ik weet dat organisaties er zelf veel baat bij hebben’, zegt Coebergh. ‘Openheid is een teken van kracht, voor alle stakeholders; juist bij tegenvallers. Never waste a good crisis!’

Dit artikel verscheen op 25 november 2015 op Inspireert Beter Ondernemen

Beeld: Pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Beleid Cultuur Leiderschap

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32