22
mrt

Schuldhulp moet je verdienen

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1588
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De groep mensen die zwaar in de problemen komt door schulden, neemt in omvang nog altijd toe. Volgens het ministerie van sociale zaken heeft zelfs één op de vijf huishoudens problematische schulden. Een op de vijf huishoudens, daar schrok ik van. Ligt daar een taak voor werkgevers?

Andere oplossingen

In mijn optiek zou het antwoord ‘ja’ moeten zijn. Sterker nog, we zien werkgevers als belangrijkste investeerders. We? Dat wil ik graag even toelichten. Juni 2015 heb ik een maand gewerkt voor gerechtsdeurwaarderskantoor AGIN Boeder. Naast schrijven over mijn ervaringen was mijn aandacht ook gericht op het vinden van ‘andere’ oplossingen. Dat heeft geresulteerd in de Schuldenwasstraat.

De Schuldenwasstraat helpt mensen met schulden, in opdracht van investeerders. Zij bieden mensen met schulden weer een toekomstperspectief. Naast grote schuldeisers zien we werkgevers als belangrijkste investeerders. En voor de duidelijkheid, AGIN Boeder verdient er niet aan. Dat hoeft ook niet, zij zien de Schuldenwasstraat als een investering in mensen die een kans verdienen. Een kans om uit de schulden te komen door zelf stappen te ondernemen, daarbij geholpen door professionals.

Waarom de Schuldenwasstraat?

Omdat bestaande schuldhulpverlening tekort schiet. De wachttijden zijn te lang en de mensen waarbij schuldhulp echt helpt worden niet of te laat bereikt. Dit bericht over schuldhulp in Deventer is wat dat betreft illustratief. Bizar om te lezen dat hun aanpak als voorbeeld dient voor andere gemeenten.

Waarom investeerders?

Omdat professionele schuldhulp nou eenmaal geld kost. Om misverstanden te voorkomen, AGIN Boeder is initiatiefnemer van de Schuldenwasstraat maar voor hen is er geen verdienmodel. Alleen de partners krijgen betaald. Daarnaast zien investeerders – grote schuldeisers en werkgevers – als eerste dat mensen in de financiële problemen komen. Grote schuldeisers omdat hun klant zijn rekeningen niet of te laat betaalt en werkgevers omdat zij een loonbeslag voor hun werknemer ontvangen. Op dat moment kunnen werkgevers en schuldeisers een eerste inschatting maken of hun klant of werknemer in aanmerking komt voor schuldhulp door de Schuldenwasstraat.

Stel: een werknemer is lange tijd bij een werkgever in dienst, zet zich altijd optimaal in en komt door omstandigheden in de financiële problemen. Dan zal het aanbieden van professionele schuldhulp toch vanzelfsprekend zijn? Of, voor schuldeisers: een trouwe klant die al jaren zijn rekeningen trouw en op tijd betaalt, verdient het toch om geholpen te worden als het financieel even tegenzit?

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Dus ja, het aanbieden van schuldhulp is wat mij betreft een maatschappelijke verantwoordelijkheid van schuldeisers en werkgevers. Maar alleen als mensen met schulden die hulp verdienen. Gek genoeg zijn dat ook de mensen die uit schaamte of trots te lang wachten met het vragen om diezelfde hulp. Die mensen willen we met de Schuldenwasstraat graag helpen. Niet door ze hun verantwoordelijkheid te ontnemen, maar door samen te werken aan een oplossing. Doelgericht en zakelijk, zonder inmenging van traditionele hulpinstanties en overheden.

beeld: pixabay

 

Waardeer dit blogbericht:
0

De wereld verandert. Dat vraagt om andere oplossingen, buiten bestaande kaders denken. Daar heb ik mijn werk van gemaakt. Mijn naam is Jan Glas, een nieuwsgierige marketeer die zich graag ‘verplaatst’ in mensen en de wereld waar zij zich in bewegen.


Waar ik trots op ben? De Schuldenwasstraat voor mensen met schulden. “Laat je versieren” voor Hunkemöller. De verhuistaartenactie voor BuitenhekPlus. Incass.nl voor AGIN Boeder en “Ik wil flexibel werken” voor TPG Post. Blogtalk in twaalf steden, mobiele telefoons in verfblikken, Too Young to Remember en Glas Werkt, steeds voor een andere werkgever. Zomaar een aantal voorbeelden van ruim twintig jaar pionieren, buiten bestaande kaders denken.


En schrijven, verhalen vertellen? Daar mag u me altijd voor bellen. Leuk om te doen en het helpt me om uw wereld te leren kennen. Wie weet waar dat toe leidt...


linkedin hover 32  twitter hover 32