11
aug

Ruimte geven aan professionals

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1886
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Het geven van ruimte aan medewerkers is noodzakelijk om de verbinding tussen beleving, betekenis en bevlogenheid te laten ontstaan. Door medewerkers ruimte en vertrouwen te geven, door ze te empoweren kunnen zij zelf actief bijdragen aan het hogere doel.

Dit is het laatste blog van Wim Schuurmans over de betekenis- en beleveniseconomie. Lees hier ook het eerste, tweede, derde, vierde en vijfde deel uit de reeks.

Als leider heb je vanzelfsprekend de mentale instelling om een ander altijd verder te willen helpen, anders was je immers geen leidinggevende geworden. Als je als leider je medewerkers ruimte geeft om die instelling te mogen uitdragen dan verschuilen zij zich niet achter procedures. Een goede leider is blij met medewerkers die zeggen: 'Ik hou me niet aan de procedure, want ik help deze klant pas echt als ik er omheen ga.' U bent goed op weg om beleving, betekenis en bevlogenheid te verbinden als u medewerkers uitlegt 'waarom wel' in plaats van 'waarom niet'. Mensen moeten ruimte voelen om de 'regels' te overtreden. Weet u nog wanneer u voor het laatst verrast werd omdat u spontaan iets kreeg waar u niet om vroeg maar wat u wel heel blij heeft gemaakt?

Bosje bloemen

U heeft misschien net als ik wel eens een keer een gratis bos bloemen meegekregen bij het afrekenen in de supermarkt. Een klein gebaar, maar wel een dat u niet vergeet. Een ander voorbeeld is dat laatste product in de winkel dat u zocht. Helaas het is beschadigd en het is niet meer te bestellen voor u. Wat besluit de persoon die u helpt? Geeft ze u korting of krijgt u het product gratis mee omdat het eigenlijk niet meer verkoopbaar is als het defect is? Hoe zou u willen dat uw medewerkers richting klanten handelen? Weten uw collega's hoe u hier als leider tegenover staat? Paul Moers gaf hier een mooi voorbeeld van: 'Tijdens een bezoek aan een Jumbo-supermarkt viel een vrouw flauw. Ze lag bewusteloos op de grond. Op dat moment pakte een andere klant direct haar telefoon en belde 112 en ging naar de mevrouw toe die gevallen was. De caissière kwam erbij en binnen twee minuten stond er een ambulance voor de deur. Die Jumbo-medewerker liep naar het bloemenrek en pakte daar een bos bloemen uit. Die gaf hij vervolgens aan de klant die de mevrouw ondersteunde. 'Wat aardig van u, dat u even te hulp schoot.' Die medewerker gaat niet eerst zijn chef bellen. Medewerkers moeten voelen dat hiervoor ruimte is, erop kunnen vertrouwen dat ze geen uitbrander krijgen omdat ze een bos bloemen weg hebben gegeven.

Centraal stellen van organisatiewaarden

Nu is dat geven van ruimte bij een authentiek familiebedrijf of een klein bedrijf misschien wel makkelijker te realiseren, maar wat als 'vreemden' de organisatie gaan leiden? Het gevaar bestaat dat ook deze organisaties dan van hun authenticiteit weg lopen. Dan is er maar een oplossing; het centraal stellen van je hogere doel en de organisatiewaarden en dat vasthouden. Ook als je groeit en er komen nieuwe mensen bij: zorg dat ze ambassadeur worden van het hogere doel. Zorg dat ze ambassadeur worden van de waarden en het merk. Als de leiders het niet geloven, gaan de medewerkers het niet doen. Er zijn goede voorbeelden van organisaties die groot zijn geworden en hun hogere doel niet kwijt zijn geraakt. Ikea is daar een mooi voorbeeld van. Ze hebben een helder hoger doel, duidelijke waarden, een heldere werkbelofte; alles zit daar kraakhelder in elkaar. Daar weet het personeel wat ze moeten doen. Ze komen op Tweede Pinksterdag bezorgen. Als je dan niet thuis bent, wachten ze gewoon tot je weer in de buurt bent. Ze doen niet moeilijk en ze helpen je echt. Het gaat er niet om wie een fout heeft gemaakt – hebben wij het verkeerd genoteerd in het systeem of bent u de tijd vergeten? – het gaat om hoe het samen opgelost kan worden. Ook hierbij hebben de medewerkers ruimte om in de geest van het hogere doel zelf goede beslissingen voor de klant te kunnen nemen.

Zelf beslissingen nemen betekent ook niet iedere klant gelijk behandelen. Om fans te creëren lukt het je nooit om alle klanten beter te behandelen. Daar heb je de tijd en mogelijkheden niet voor. Niet iedere klant is gelijk, behandel ze daarom ook niet gelijk.

Change Day: Veranderverhalen in de spotlight

Tijdens Change Day staan jouw verhalen centraal. We gaan op een swingende manier aan de slag met change. Niet luisteren, maar doen! Van lean tot organisch veranderen; het komt allemaal aan bod. De sprekers en inspiratoren hebben hun sporen ruimschoots verdiend en ze komen uit alle takken van het bedrijfsleven: profit, non profit, goede doelen en multinationals.

Datum: 31 oktober

Locatie: Landgoed Zonneheuvel Doorn

Prijs: 150 euro p.p.

Klik hier voor meer informatie of om gelijk je kaarten te bestellen! 

Waardeer dit blogbericht:
0

Wim Schuurmans (1968) is ondernemer, auteur en gepassioneerd spreker. Wim begon zijn carrière eind jaren tachtig als Apple-vertegenwoordiger. Na verschillende (management)functies bij diverse organisaties startte hij in 2001, gedreven vanuit passie voor klant- en merkbeleving, zijn eigen onderneming Experientis B.V.
Vanuit zijn geloof in de kracht van loyale klanten en bevlogen medewerkers richtte hij later Lerenenmotiveren.nl op. Ontwikkeling van medewerkers en het creëren van loyale klanten staan centraal bij zijn bedrijfsactiviteiten. Wim Schuurmans is te boeken voor lezingen via Assemblee sprekersbureau.


linkedin hover 32 twitter hover 32


 

Reacties