17
dec

Renzo Taal: 'Niet omvang, maar snelheid is de nieuwe succesfactor'

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1455
  • 0 reactie
  • Afdrukken

‘De wereld moet niet langer achterom kijken. We steken teveel energie in pogingen om terug te keren naar de dagen van vóór de snelle economische expansie,’ stelt Klaus Schwab, oprichter en voorzitter van het World Economic Forum, in ‘The Age of Adoption’. Renzo Taal, vice-president Noord-Europa bij Salesforce, kijkt juist uit naar deze nieuwe, door technologie gedreven wereld. ‘Er komen ongekende mogelijkheden voor het individu om zijn eigen leven in te richten.’

Volgens Schwab leven we in een ‘post-post-crisis wereld’. De economische groei is minder groot dan vóór de crisis, maar zal wel langer beklijven. Technologische veranderingen zijn hiervoor de drijvende kracht. De vergelijking met de Industriële Revolutie is snel gemaakt. Al ging het toen in een relatief rustig tempo, na de introductie van de eerste innovaties in 1780 werd de impact pas duidelijk rond 1830. Tegenwoordig zorgen nieuwe technologieën voor veel snellere verstoring van bestaande kaders. Voor Taal is het geen nieuws, hij werkt voor één van de zogeheten ‘disruptors’ in de softwareindustrie: Salesforce.

Disruptors

Salesforce levert een online platform voor relatiebeheer, verkoop, service en marketing. Bijzonder aan de oplossingen van Salesforce is dat ze, sinds het ontstaan in 1999, volledig uit de cloud in een abonnementsvorm aangeboden worden. Het resultaat: geen vervelende updates op locatie of aflopende licenties meer. Ondertussen bestaat cloud based computing al een tijdje en zijn er allerlei nieuwe technologieën en toepassingen. ‘De bekendste voorbeelden zijn Uber en Airbnb, waardoor je een hele andere kijk krijgt op de traditionele manier voor taxivervoer en kamerverhuur,’ begint Taal. ‘Het is de achterliggende technologie die de markt verstoort en andere business-modellen mogelijk maakt. Ook voor onze organi­satie zijn dit soort initiatieven belangrijk en niet alleen omdat we er van kunnen leren. Ons jaarlijkse evenement, Dreamforce in San Francisco, met 150.000 bezoekers, is alleen mogelijk als we zowel voor ons personeel als bezoekers óók slaapplekken boeken met Airbnb.’

Angst

Volgens Schwab is de inzet van technologie onvermijdelijk. Sterker nog, alleen door ‘mee­dogenloze adoptie’ zullen zowel overheden als bedrijven kunnen overleven in de eenentwintigste eeuw. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat disruptieve technologieën of oplossingen overal met gejuich worden ontvangen. Denk alleen maar aan de behandeling van Uber-chauffeurs of het protest tegen Airbnb-verhuur in Amsterdam. ‘Als je je verzet tegen verandering leidt dat tot isolatie. Het zit in onze menselijke aard om angstig te zijn. Dat is tegenwoordig ook niet zo gek, als je kijkt naar de snelheid waarmee veranderingen plaatsvinden. Maar het vertrekpunt van angst verandert continu. Neem als voorbeeld de zelfrijdende auto. Nu geven we ons nog niet vrij­willig over aan de grillen van de technologie, maar over twintig jaar vinden we het waarschijnlijk doodeng als iemand zelf een auto wil besturen.’

‘Uberized’

Technologie zorgt niet alleen voor relatief kleine veranderingen, zoals het gebruik van een ander soort taxiservice, maar hele ­branches worden op de kop gezet. Of ‘Uberized’, zoals Schwab stelt. ‘De manier waarop mensen met informatie omgaan is drastisch veranderd. Vroeger keek je in een reisgids als je op zoek was naar een geschikte vakantie­bestemming. Tegenwoordig gebruik je een dienst als Tripadvisor als je ´trusted advisor´. Welke camping is geschikt voor kinderen? Hebben ze een peuterbadje, animatieteam of juist een tienerdisco? Al dit soort informatie kun je tegenwoordig gemakkelijker en meer up-to-date vinden via sociale netwerken, dan in een traditionele reisgids,’ stelt Taal.

Deeleconomie

Daarnaast is er een revolutie gaande in de retailbranche, vervolgt Taal. Het onderscheid tussen goederen en diensten verschuift. Klanten betalen om een product te gebruiken, niet om het aan te schaffen. ‘De gemiddelde tijd dat een huishouden in de Verenigde Staten een boor gebruikt is nog maar zes minuten per levenscyclus. Het is dus veel logischer om een boor te lenen, dan om er één te kopen,’ legt hij uit. ‘Deze ‘sharing economy’ zal waarschijnlijk de komende jaren een flinke vlucht nemen. Als bedrijf spelen wij hier op in, door een platform aan te bieden waarop applicaties die deze deeleconomie mogelijk maken gemakkelijk en snel ontwikkeld kunnen worden. Via AppExchange, een marktplaats voor applicaties, is het bovendien eenvoudig om snel een groot publiek te bereiken.’

Snelheid

Grote organisaties merken deze veranderingen en zullen hier slim op in moeten spelen. De tijd is voorbij dat de grote vissen hun kleinere soortgenoten gemakkelijk op konden peuzelen, zegt Schwab terecht. ‘Vroeger hadden grote organisaties concurrerend voordeel op basis van omvang en kapitaalintensiteit. Dit was noodzakelijk om bijvoorbeeld grote rekencentra aan te schaffen. Dat heb je tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Start-ups gebruiken cloud based applicaties en nemen flexibel storage af bij goedkope aanbieders. Niet omvang, maar snelheid is de nieuwe succesfactor,’ zegt Taal. Ook zijn eigen organisatie heeft hier mee te maken. Ooit begon Salesforce als start-up, maar met een jaaromzet van meer dan 6 miljard dollar is het bedrijf geen klein visje meer te noemen. ‘Wij blijven altijd zoeken naar innovatieve manieren om onze oplossingen en de organisatie te verbeteren. Hierbij kijken we continu naar de ontwikkelingen bij onze klanten: wat hebben zij nodig? Aan de hand van deze ervaringen maken we nieuwe generaties van applicaties en toepassingen. En niet zonder succes. Door Forbes zijn we al een aantal jaar uitgeroepen tot meest innovatieve bedrijf ter wereld.’

Controle en vrijheid

In een organisatie die innovatie lijkt te ademen, is het natuurlijk minder moeilijk om te verlangen naar nieuwe technologische mogelijkheden. Ook Taal heeft wel wat op zijn verlanglijstje: ‘Ik kijk zelf erg uit naar wat met een mooie Engelse term ‘empowerment of the individual’ heet. Door de opkomst van allerlei smart devices en oplossingen krijg je steeds meer controle over jouw eigen omgeving. Neem de Apple Watch, die je actief kunt inzetten om je gezondheid bij te houden. Maar ook nieuwe cloudapplicaties die plaatsonafhankelijk werken mogelijk maken, zorgen voor nieuwe manieren om privé en werk te combineren. Dit levert allerlei vrijheden op, die de kwaliteit van leven zullen verbeteren. Natuurlijk is enige zelfdiscipline hierbij wel belangrijk,’ sluit Taal lachend af.

 
Beeld: Pixabay
Waardeer dit blogbericht:
0

Gert Jan Schellingerhout (1974) is Algemeen directeur van HeadFirst, de bemiddelaar die de bij zelfstandig professionals en leveranciers (bedrijven met professionals op de payroll) aanwezige kennis rechtstreeks verbindt aan opdrachtgevers, van het mkb tot corporates. Vanaf het jaar 2000 bekleedde hij verschillende financiële functies binnen HeadFirst tot hij in 2010 promoveerde tot Financieel directeur en daarmee toetrad tot het management van het bedrijf. Sinds 2015 is Schellingerhout actief als Algemeen directeur van deze marktleider in kennisbemiddeling.


linkedin hover 32