10
feb

Praktisch advies voor medewerkers in hun eerste baan

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3231
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een panel van wijze vrouwen en mannen, in een zaal voor een grote groep van afgestudeerden, die allemaal graag meer willen weten over hoe ze succesvol kunnen zijn in het echte leven, als ze een baan hebben.

De laatste vraag van de facilitator: "Wat zijn jullie adviezen aan deze groep jongeren? Wat zijn de dingen waarmee je het liefste aan het begin van je carrière was begonnen?". Het enige wat ik zo snel kon bedenken was: typen met tien vingers, want ik ben er zeker van dat dat me een hoop tijd zou hebben bespaard.

Nu ik wat meer tijd heb gehad om na te denken, is hier mijn lijst.

1. Typen met tien vingers

Als je net bent afgestudeerd ben je waarschijnlijk al te laat . Je leert het beste met tien vingers typen als je een jaar of 12 bent. Maar alsjeblieft, waag een poging; het gaat je een hoop tijd besparen.

1Typemachine

2. Houd je in-box leeg

Misschien is dit advies ook te laat, omdat e-mail langzaam aan het verdwijnen is. Het geeft een hoop rust, als je je in-box leeg weet te houden. De praktijk is eenvoudig. Kijk maar een paar keer per dag naar je e-mail. Maak niet voor elk project een aparte folder. Als je een e-mail hebt gelezen, neem dan een van de volgende acties: gooi de e-mail weg, neem meteen actie (zoals antwoorden met "ja", of beter nog: "nee"), stuur de e-mail door aan iemand anders die actie kan ondernemen, of verplaats de e-mail naar een map "Actie". Als je geen actie hoeft te ondernemen, maar je wilt de e-mail toch bewaren, verplaats de e-mail dan naar het archief. Als je een e-mail zoekt, gebruik dan de zoekfunctie.

2Email

3. Maak aantekeningen

Schrijven helpt bij het verwerken van informatie. En schrijven lijkt beter te werken dan typen. Gebruik A5 schriften, zoals die van Moleskine.

3Notitieblok

4. Zoek een pen die bij je past

Sinds vijf jaar gebruik ik de Papermate Flair M. Dit is voor mij de beste pen die er is. Je kunt ze gebruiken voor schrijven en tekenen. Ze zijn goedkoop en nog steeds verkrijgbaar. Als je een goedkope pen kiest, hoef je je geen zorgen te maken over verlies. Koop een gros, en je hebt pennen genoeg (voor een paar maanden...).

4Pen

5. Investeer in een goede rugzak

Een rugzak lijkt de beste manier om je kleine mobiele kantoor te vervoeren. Je houdt je handen vrij, en dat is veel veiliger.

5Rugzak

6. Gebruik Evernote

Evernote bestond nog niet toen ik begon te werken, maar ik wou dat het had bestaan. Je kan Evernote gebruiken als je tweede geheugen. Het is toegankelijk vanuit al je apparaten. Als je een goede restaurant recensie leest, maak dan een foto met Evernote, en je kan de recensie gemakkelijk terugvinden als je uit eten wilt.

6Evernote

7. Clean Desk

Mijn eerste baan was bij een bedrijf dat veel werkte voor de marine. Clean desk was verplicht. "A clean desk, a clean mind" is het gezegde, en het werkt voor mij. Als je er eenmaal aan gewend bent, is het gemakkelijk om vast te houden aan de routine.

7Bureau

8. Sla de lunch niet over

Als je eenmaal begint met het overslaan van lunches, begeef je je op een glijdende schaal. De lunch is de tijd om je hoofd schoon te maken, je te verbinden met je team en misschien een aantal nieuwe mensen te ontmoeten. Maak na de lunch een wandeling en je zal de tweede helft van de dag veel productiever zijn.

9. Gebruik het openbaar vervoer

Het openbaar vervoer lijkt meer tijd te kosten, maar vaak is dit niet waar. Je tijd in de trein of bus is veel productiever. Je kan de krant of een boek lezen, of je verwerkt wat e-mails. Je ziet en ontmoet wat andere mensen. Je bespaart geld, omdat je geen auto nodig hebt, en je krijgt meer te beweging, omdat je moet lopen of fietsen van en naar het station.

9OV

10. Slaap lekker

Zorg ervoor dat je genoeg slaap krijgt. Mensen die goed geslapen hebben, krijgen veel meer voor elkaar (en zijn aangenamer gezelschap).

Dit artikel is eerder in het Engels verschenen op de website van het HR Trend Instituut, onder de titel "Practical advice for people in their first job".

Vertaling: Tom Haak

Waardeer dit blogbericht:
0

Tom is the founder and director of the HR Trend Institute. He is also partner at Crunchrapps.com, a SAAS solution for workforce analytics. He has more than 30 years experience in international HR. He led HR Globally in ARCADIS, until April 2014. Prior to ARCADIS he worked for multinationals as Philips Electronics, KPMG and Aon Risk Services. He is interested in HR trends and innovations, that can increase the impact of HR.


Specialties: HR architecture, recruitment, executive development, management development, talent management, International HR strategies, knowledge management, internal communication, executive compensation, performance management, HR innovations- en trends, people analytics


linkedin hover 32twitter hover 32about me-icon


 

Reacties