20
jan

Innoveerkracht 7: Meer dan oude wijn in nieuwe zakken!

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1449
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op deze term. Zie ook deze eerdere blogs over de combinatie van innoveren en veerkracht.

Paradigmashift

In mijn vorige blog stelde ik de vraag of het introduceren van de term innoveerkracht niet gewoon oude wijn in nieuwe zakken betrof. Ondanks een aantal argumenten die ik de vorige keer noemde, blijft overeind staan: nee, innoveerkracht is geen oude wijn in nieuwe zakken. Juist door onszelf een te moeilijke opgave te stellen, worden we werkelijk creatief en lukt het ons een sprong te maken. Zoals dokter V. in dit voorbeeld zichzelf een te moeilijke opdracht stelde en juist daardoor boven zichzelf uit wist te stijgen. Het lijkt er op dat we die plekken der moeite, daar waar het onontkoombaar gaat schuren, zelf kunnen organiseren. Geelhoed spreekt dan over het creëren van onmogelijkheid. Precies daar, op die zelfgecreëerde plekken, bevindt zich een potentieel, dat we nu nog te weinig lijken te gebruiken. Ook Theory U is een manier om hier toegang toe te krijgen: via het trainen van zelfbewustzijn, via vertragen en verstillen kunnen we geheel nieuwe gebieden aanboren. Innoveerkracht kan ook ontstaan door vanuit een ander paradigma je klantvraag te gaan formuleren of je business te gaan definiëren. Door bijvoorbeeld Philips als leverancier niet langer aan te spreken als lampenfabrikant, maar om Philips als partij verantwoordelijk te maken voor het licht in je organisatie, wordt Philips medeverantwoordelijk om tot innovatieve oplossingen te komen die waarachtig duurzaam zijn. Ineens is de leverancier zelf ten diepste gebaat bij duurzame lampen met een laag verbruik, een zo lang mogelijke levensduur van de producten die ze leveren en de mogelijkheid om grondstoffen na de levenscyclus van het product opnieuw te kunnen gebruiken. Zeker als de hardware waarmee het licht geleverd wordt - de lampen - van Philips blijven. Ze zijn via deze nieuwe klantvraag er zelfs bij gebaat om advies te gaan geven hoe je via een andere inrichting van werkplekken het binnenkomend zonlicht maximaal gebruikt.

Unieke ontwikkelingen

Nee, innoveerkracht is geen oude wijn in nieuwe zakken. We leven in een tijd waarin communicatie nog nooit zo snel en wijdverbreid tot stand kwam. Er zijn fundamentele zaken gaande. We hebben nog nooit zo massaal in verbinding met elkaar gestaan dankzij de techniek. We delen rampen en feestelijkheden wereldwijd. Nog nooit bereikte nieuws zoveel mensen tegelijkertijd en zo snel. Nog nooit had de mens zoveel mogelijkheden om zichzelf massaal te organiseren buiten organisaties en teams om. Zoals deze auteurs in het boek Innoveerkracht stellen: 'Nog nooit was er zo veel rijkdom én waren onze bronnen zo uitgeput. Er is reset en evolutie tegelijkertijd nodig.' (Manfred van Doorn). 'We moeten naar duurzame waarde voor alle stakeholders,' volgens Jeroen Geelhoed. 'We moeten loslaten wat ooit werkte,' volgens Marcel van Marrewijk, omdat we anders als olifanten in een porseleinkast gaan managen wat niet meer te managen valt. 'Nog meer analyseren en nadenken gaat ons niet helpen om te veranderen,' stelt Marco de Witte. 'We zijn te ver afgedreven van wat eigenlijk de bedoeling was,' volgens Wouter Hart. 'Maar liefst 70 tot 80 procent van de organisaties hunkert naar meer wendbaarheid,' aldus Eelke Pol. 'Er zijn nog nooit zoveel grenzen geweest die we moeten overbruggen. We zijn ons bewust van de urgentie hiervan en vinden tegelijkertijd dat we niet goed zijn toegerust om deze grenzen te overbruggen,' zo laat Jitske Kramer zien. 'Voor grijze muizen is geen plaats meer op de afzet- en arbeidsmarkt,' stelt Michiel Schoemaker. 'Managers voelen aan dat ze onderlangs hun resultaten moeten behalen, maar weten vaak niet hoe ze dat vorm moeten geven,' vertrouwt Eva Beerends ons toe. 'Het is de hoogste tijd dat hr-adviseurs hun verantwoordelijkheid gaan nemen als innovatieadviseurs,' aldus Jeff Gaspersz. Guido Heezen haalt Jeremy Rifkin aan die ons confronteert met het gegeven dat rond 2030 de Noordpool voor het eerst sinds het bestaan van de mensheid in de zomer open wateren zal kennen. 

Paul Bessems zegt dat het geen zin meer heeft om verbouw te plegen aan onze welvaartsmachine. De welvaartsmachine is stuk, die is op. De fundamenten ervan zijn aan het rotten. We moeten nieuwbouw plegen. Marcel van Marrewijk kondigt en passant het failliet van hr aan, en ziet hr als een instituut dat in deze vorm rijp is voor het museum.

De wereld is veranderd. We hebben nog nooit zo veel geweten over de wereld als vandaag de dag. Manfred van Doorn omschreef het punt waarop we momenteel staan als volgt: 'Nog nooit waren we op hetzelfde moment slechts één stap verwijderd van totale extinctie van de mensheid én één stap verwijderd van de totale verlossing van armoede en onwetendheid.' We staan op dit moment op een fundamenteel kruispunt in de tijd!

Innoveerkracht

Guido van de Wiel & Remco Mostertman - Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij.

In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie.

Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties