13
jan

Innoveerkracht 6: Oude wijn in nieuwe zakken?

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1391
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op deze term. Zie ook deze eerdere blogs over de combinatie van innoveren en veerkracht.

Oude wijn in nieuwe zakken?

In hoeverre is de term innoveerkracht nu alleen een nieuw woord en een vermakelijk taalspelletje of is er ook daadwerkelijk iets nieuws onder de zon? Is er met de introductie van de term innoveerkracht geen sprake van oude wijn in nieuwe zakken? Het antwoord is ja en nee. Ja, innoveerkracht is oude wijn in nieuwe zakken. Toen de Harvard-professor Jim Heskett de Value Profit Chain bedacht had, lichtte hij deze methodiek toe aan zijn vader. Hij vertelde hoe via deze methodiek organisaties voortaan tegelijkertijd waarde zouden kunnen creëren voor klanten, medewerkers, maatschappij én aandeelhouders. Hesketts vader zei: 'Maar weten de mensen dat dan nog niet?' Wat voor zijn vader een heel natuurlijk principe was, blijkt in veel organisaties toch niet zo vanzelfsprekend te zijn. Blijkbaar moeten we deze manier van werken continu voor het voetlicht blijven brengen, omdat het anders - in ieder geval tot nog toe - niet gebeurt.

Een ander voorbeeld maakte ik mee toen ik met Wouter Hart een workshop gaf aan studenten van de Universiteit Utrecht bij het congres 'Teams in de toekomst'. Wouter legde uit hoe hard het nodig is dat organisaties terugkeren naar hun bedoeling. Dit geldt zowel op strategisch niveau - wat is de bedoeling van deze organisatie? - als op operationeel niveau: wat is de bedoeling van notulen maken of wat is de bedoeling van het voeren van een pop-gesprek? De reactie van een aantal studenten was: 'Maar dat is toch heel normaal?' Wouter Hart antwoordde met: 'Hou die gedachte vooral vast, want in het werkend leven raken we massaal kwijt wat we van nature heel normaal vinden.' Of het nu gaat om notulen, pop-gesprekken, taakomschrijvingen, protocollen, beloningssystemen of procedures: deze zijn in veel organisaties dominant geworden over de werkelijkheid in plaats van ondersteunend te zijn aan de leefwereld van mensen. Zoals Wouter Hart stelt: onze natuurlijke ingevingen raken bedolven onder een lawine aan managementlogica en sturingsmechanismen, waardoor we onnatuurlijk gedrag gaan vertonen in organisaties.

Vastlopen en terugvallen

Ja, dus innoveerkracht is oude wijn in nieuwe zakken. We zagen dat ook al aan de etymologie van het woord innoveren (i.e. iets bestaands tot iets nieuws maken'). Desalniettemin vinden we innovatie een belangrijk begrip. Bijvoorbeeld om onze huidige economische situatie te keren. Ook het gevoel dat we vastlopen is niet nieuw. Een aantal analyses - waaronder die van Paul Bessems, Marcel van Marrewijk en Marco de Witte - over de vraag waarom we vastlopen, zet echter aan tot nadenken. Daar waar Paul Bessems en Marcel van Marrewijk de verschillende organisatievormen ieder op hun eigen wijze in een historisch perspectief zetten, laat Marco de Witte zien wat de invloed is van het lymbisch systeem als oergedeelte van onze hersenen op ons gedrag. Haaks op de survivalmodus die ons lymbisch systeem zo kenmerkt, staat de maakbaarheid vanuit onze neo-cortex (i.e. ons zelfbewustzijn). Kunnen we onze survivalmodus tijdelijk onderdrukken of uitschakelen zonder in oude, terugwerpende patronen te komen? Kunnen we ons zelfbewustzijn genoeg trainen om dit voor elkaar te krijgen? Marco de Witte en Marcel van Marrewijk laten in het boek Innoveerkracht beiden zien hoe we als mens en als systeem toch snel terugvallen op beheersen en controle zodra het spannend wordt. Een neiging die we momenteel ook veelal terug zien komen in de financiële sector. Volgende keer een blog waarom innoveerkracht toch meer is dan oude wijn in nieuwe zakken.

Innoveerkracht

Guido van de Wiel & Remco Mostertman - Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij.

In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie.

Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties