06
jan

Innoveerkracht 5: Innoveerkracht in organisaties

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2471
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op deze term. Zie ook deze eerdere blogs over de combinatie van innoveren en veerkracht.

Innoveerkracht in organisaties beschrijven we als volgt. Innoveerkracht is in ieder geval een combinatie van innovatievermogen, wendbaarheid en veerkracht. Daarbij gaat het om het vermogen van organisaties om zichzelf binnen hun bestaan opnieuw uit te kunnen vinden en als het ware een hergeboorte van zichzelf uit te lokken. De 'hergeboorte' gaat veelal gepaard met een systeem- en contextwijziging, waardoor mensen meer ruimte gaan ervaren voor groei en ontplooiing van hun talenten.

Innoveerkrachtige organisaties hebben het vermogen om het speelveld tijdelijk of blijvend te veranderen of zichzelf anders te verhouden tot het speelveld. Willen organisaties zich effectief aanpassen, dan dienen deze veranderingen plaats te vinden in lijn met de manier waarop ons brein werkt.

Het belangrijkste echter is het vertrekpunt van innoveerkracht. Het gaat erom in veranderende omstandigheden zo goed mogelijk te kunnen blijven werken aan een hoger doel (Collins & Porras, auteurs van Build to Last), een droom (Paul De Blot, hoogleraar Business-spiritualiteit aan Nyenrode Business University) of aan de bedoeling van de organisatie (Wouter Hart). Aangezien het nooit de bedoeling kan zijn om mensen in een organisatie, of de wereld met haar grondstoffen, uit te putten, staat innoveerkracht gelijk aan duurzaam nieuw organiseren, zoals dit op het gelijknamige platform wordt uitgedragen.

Innoveerkracht neemt toe als mensen zich intrinsiek gaan verbinden aan een hoger doel of aan een droom. Er gaat trekkracht uit van een visioen dat nog niet gerealiseerd is. Of dat nu het bestrijden van ontbossing en uitputting van de grond is (zie dit filmpje van Just Digg it), het uitbannen van staar of het uitbannen van overgewicht (zie deze speech van Jamie Oliver).

In innoveerkrachtige organisaties werken meer mensen vanuit hun droom. Deze organisaties geven maximaal ruimte aan verschillende dromen van mensen, zodat mensen zoveel mogelijk met hun unieke talenten aan hun eigen droom kunnen werken.

Innoveerkracht

Guido van de Wiel & Remco Mostertman - Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij.

In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie.

Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties