30
dec

Innoveerkracht 4: Poëtische benadering van innoveerkracht

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1755
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op deze term. Zie ook deze eerdere blogs over de combinatie van innoveren en veerkracht.

We zagen in een eerder blog dat over innoveerkracht al dat dit begrip een samentrekking is van innoveren en veerkracht. Naast deze eerste betekenis van innoveerkracht, roept het woord innoveerkracht nog een aantal andere, poëtisch getinte associaties op.

Inno-veer-kracht. In ons boek is het woordje veer expres in een andere kleur afgedrukt op het titelblad. In beginsel bedoeld om de woorden 'innoveer' en 'veerkracht' te onderscheiden. Maar tegelijkertijd komt daarmee het woord veer centraal te staan in de titel. Veer verwijst naar vering, zoals we deze kennen uit auto's. Als de term veer staat voor de kwaliteit van meeveren en terugveren, dan bevat inno-veer-kracht de paradox van vernieuwing door flexibiliteit én kracht. Beiden zijn nodig om te kunnen innoveren.

Een volgende associatie betreft het woord 'veer' als de veer van een vogel. Daarmee is veer-kracht een paradox waarin zacht en krachtig bij elkaar komen. Het archetypisch mannelijke en vrouwelijke hebben in nieuw leiderschap beiden een plaats. We leggen niet meer van bovenaf op wat er moet gebeuren, maar we zijn in een netwerk verbonden met elkaar (Michiel Schoemaker). De tijd van eenzijdig opleggen van beslissingen is voorbij. Het gaat om tweezijdig communiceren, om ruimte en support (Eelke Pol). We mogen gevoel in onze besluiten meenemen, we dragen zorg voor elkaar. Mensen in alle organisaties - profit, non-profit, not-for-profit - dienen na te denken welke society value ze leveren (Guido Heezen). De combinatie van zachtheid en hardheid lijkt de nieuwe leiders te kenmerken (Manfred van Doorn, Jitske Kramer). Innoveerkracht staat daarmee dus ook voor het opnieuw verbinden van vrouwelijke en mannelijke eigenschappen in ons leiderschap.

Aangezien de term 'veer' in het midden van de titel staat, kan dit woord ook nog gelezen worden als een symbolische verwijzing naar de zwerm. Vogels in een zwerm zijn op zoek naar het midden van de zwerm. Precies op die plek waar het woord 'veer' staat. Innoveerkracht verwijst op deze manier associatief dus ook naar een community; naar de zwerm als flexibele herkoppeling van mensen en talenten, waarbij het erom gaat in steeds weer wijzigende samenstellingen en in gezamenlijkheid mee te kunnen bewegen met de grilligheden die op ons afkomen.

Tenslotte, als we veerkracht zien als de kracht van de veren van een vogel, dan staat een toename aan innoveerkracht gelijk aan een toename van hernieuwde 'bevlogenheid'.

Innoveerkracht

Guido van de Wiel & Remco Mostertman - Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij.

In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie.

Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties