17
mrt

Innoveerkracht 15: SMART of STUPID?

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1868
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op de term innoveerkracht. Innoveerkracht gaat over het leren te leren, zodat mensen in organisaties zich  – fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel – optimaal kunnen blijven voeden op een manier die op dat moment bij hen past én die aansluit bij de veranderende omgeving.

De droom op spanning met SMART-doelstellingen


In mijn vorige blog zagen we dat het nodig is om een droom te hebben, een bijna onhaalbaar hoger doel. We zagen: Great companies don't just have a mission. They are on a mission. Een droom ontstaat niet in de wereld van kwartaalcijfers en spreadsheets. Dat soort ideeën moet je niet te vroeg SMART maken. Dan waren de restauranteigenaar van d'O of de oogchirurg in India, waar Jeroen Geelhoed in het boek Innoveerkracht over vertelt, nooit aan hun avontuur begonnen. Het idee van één miljoen staaroperaties per jaar had binnen het acroniem SMART de A van aanvaardbaar en de R van realistisch nooit overleefd. Ditzelfde geldt voor Davide Oldani van het sterrenrestaurant in een buitenwijk van Milaan. In een sterrenrestaurant eten voor twaalf euro vijftig... In je dromen. Juist. In je dromen. 



Zonder dromen leefden we nog in een grot. Zonder vliegtuigen, zonder elektriciteit, zonder telefoon. De enige tablet die we zouden hebben, zou een kleitablet zijn geweest. SMART werkt in relatief stabiele, gecontroleerde omgevingen; niet in tijden van chaos, niet in tijden van transities, niet in tijden van revoluties (Marcel van Marrewijk). We leven niet in een samenleving van veranderingen, maar in een verandering van samenleving. 'Make it SMART' wordt dan 'it is STUPID'. It is Silly To Use Preoccupation Investigating Dreams'. Marcel van Marrewijk stelt voor om in deze veranderende context in plaats van SMART het acroniem FUZZY te gebruiken: Feestelijk, Uitdagend, Zinnig, Zuiver en Yes! Eelke Pol introduceert op zijn beurt TRUST als het slimme zusje van SMART. TRUST staat voor: Tweezijdig, Ruimte, Uitdaging, Support en Transparant.



Van droom naar bezieling en bedoeling


Vanaf het moment dat we contact maken met een droom, voelen we automatisch bezieling onder de doelen die we ons stellen, onder de acties die we ondernemen. We voelen intuïtief dat het niet in de lijn van de bedoeling is om in de zorg zoveel mogelijk billen te wassen in een kwartier. Gaat een manager sturen op iets anders dan de bedoeling, dan voelen mensen dat feilloos aan. Nu is het voorbeeld van dokter V. eveneens een kwestie van efficiency, net als het aantal billen dat het verplegend personeel binnen een kwartier kan wassen. Toch is er een verschil tussen dokter V. en het hanteren van de stopwatch naast het bed, zoals verplegend personeel dat in Nederland soms ervaart. Dokter V. wil zo veel mogelijk patiënten helpen vanuit de missie 'één miljoen oogoperaties per jaar'. In Nederland grijpen we vaak eenzijdig naar efficiency in de zorg met als doel om maar in de rijksbegroting te blijven passen. In het bedrijfsleven zien we vergelijkbare dilemma's. Gaat het om shareholder value of om society value, zoals Guido Heezen introduceert? Gaat het om lange termijn of korte termijn? Gaat het ons nu om winst of om waarde? Staren we ons enkel blind op betaalbaarheid, of hebben we tegelijkertijd ook oog voor een ideaal? Om een droom duurzaam neer te zetten, zijn beide perspectieven gelijktijdig nodig (Manfred van Doorn). Door meerdere perspectieven tegelijkertijd te hanteren, worden we pas echt creatief.

Innoveerkracht – Guido van de Wiel & Remco Mostertman Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij. In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie. Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.
Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties