10
mrt

Innoveerkracht 14: Great companies don’t just have a mission. They are on a mission

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1244
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Innoveerkracht kent als startpunt niet een missie op papier of een visie, opgesteld door de afdeling communicatie. Innoveerkracht begint bij een menselijke droom. Zij die het aandurven werkelijk contact te maken met een droom, stellen zichzelf een bijna onhaalbaar, hoger doel bij hun poging die droom te verwezenlijken.

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op de term innoveerkracht. Innoveerkracht gaat over het leren te leren, zodat mensen in organisaties zich - fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel - optimaal kunnen blijven voeden op een manier die op dat moment bij hen past én die aansluit bij de veranderende omgeving.

Zo geeft Geelhoed in het boek Innoveerkracht het voorbeeld van het restaurant d'O, een sterrenrestaurant waar je voor twaalf euro vijftig kunt eten. Omdat de eigenaar de droom had dat iedereen zou moeten kunnen genieten van lekker eten. James Collins and Jerry Porras hebben het in hun boek Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies over een BHAG, een Big Hairy Audacious Goal. Een berg in het vooruitzicht die bedwongen wil worden en waar een grote aantrekkingskracht voor mensen vanuit gaat. Daarbij houden mensen ruimte om een eigen route te verkiezen op weg naar hun Big Hairy Audacious Goal. De kracht van een hoger doel is prachtig verfilmd in de filmklassieker The Blues Brothers waar 'Joliet' Jake Blues in de kerk tijdens een gospeldienst het licht ziet: 'Do you see the light! We've gotta put the band back together. We're on a mission from God.'

Daar waar een hoger doel in de toekomst ligt, daar gaat Wouter Hart met de bedoeling juist terug naar het bestaansrecht van een organisatie. Wat was ook alweer de reden van oprichting? Welke waarde wilden de oprichters van deze organisatie toevoegen aan de maatschappij? Daarmee pleegt Wouter Hart als het ware organisatiearcheologie. Wat was ook weer ons bestaansrecht? Het ging bij onderwijs niet om de cito-scores, het ging bij de politie niet om het halen van een bonnenquotum. Nee. Het gaat er bij onderwijs om kinderen zo goed mogelijk toe te rusten voor onze maatschappij, de bedoeling van de politie is om vrede en veiligheid te waarborgen.

Of we het nu over een droom hebben, een hoger doel, een BHAG of over de bedoeling: het is cruciaal dat mensen in een organisatie er contact mee maken. Dat mensen zich ermee willen verbinden. Dat we gaan samenvallen met die droom of dat hogere doel. Dat we naar de bedoeling gaan handelen en ernaar gaan leven. Mijn stelling - in lijn met Jake Elwoods verlichte inzicht - luidt: 'Great companies don't just have a mission. They are on a mission.'

Innoveerkracht – Guido van de Wiel & Remco Mostertman Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij. In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie. Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.
Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties