24
feb

Innoveerkracht 12: Van slimmer werken naar wijzer werken

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1859
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Waarin wijkt innoveerkracht nu af van innovatievermogen? Door innoveerkracht in organisaties, op onze arbeid en met oog voor de maatschappij toe te passen, kunnen we van 'slimmer werken' naar 'wijzer werken' opschuiven. Van efficiency als belangrijkste denkraam naar relevantie. Van een wegtikkende stopwatch in de hand naar een richtinggevend kompas in het hart.

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op de term innoveerkracht. Innoveerkracht gaat over het leren te leren, zodat mensen in organisaties zich - fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel - optimaal kunnen blijven voeden op een manier die op dat moment bij hen past én die aansluit bij de veranderende omgeving.

Betekenisvol werk

Manfred van Doorn zei in zijn pitch bij HRinspiratie op 12-12-12: 'Hr-mensen moeten ervoor gaan staan dat iedereen werk van betekenis kan doen. Dat betekent dat we dus niet bang hoeven te zijn om werk zonder betekenis los te laten. Ik geef een voorbeeld van werk zonder betekenis: er is momenteel al een heel ander en veel verder geautomatiseerd belastingstelsel mogelijk dat veel gemakkelijker en eenvoudiger is. Alleen is er heel veel angst om dat in te voeren. Want daardoor zouden er wel eens dertig- tot veertigduizend banen verloren kunnen gaan bij de Belastingdienst. Als we die angst met elkaar kunnen wegnemen door solidair met elkaar te zijn, dan zullen mensen deze angst los kunnen laten. We moeten elkaar helpen om op zoek te gaan naar werk van betekenis. Als je een gemeenschap wilt bouwen, zou je werk van betekenis kunnen definiëren via de vraag: levert dit werk zowel iets op voor de omgeving als voor mijzelf? Dat zou een definitie kunnen zijn.'

Jeroen Geelhoed heeft het bij betekenisvol werk in het boek Innoveerkracht over werk, waarin waarde wordt gecreëerd voor alle stakeholders. Ook laat hij zien wat er gebeurt als mensen op zoek gaan naar werk van betekenis en het hen lukt dit werk te vinden of te creëren. Uit zijn voorbeeld met dokter V. blijkt hoe hoog de productie kan groeien als je innoveerkracht succesvol inzet. In het ziekenhuisconcept van dokter V. voert een oogarts per jaar 2.000 staaroperaties uit, tegenover gemiddeld 450 staaroperaties door een Indiase oogarts en gemiddeld 200 staaroperaties door een Amerikaanse oogarts. Een fenomenale score in het voordeel van dokter V., hoe je de benchmark ook uitvoert.

De nood moet eerst hoog genoeg zijn, willen we ons gedrag wijzigen. We onttrekken echter op allerlei plaatsen momenteel gelijktijdig zoveel aan onze omgeving dat het schade berokkent aan deze zelfde omgeving. Wat is nu de uitstoot van alleen mijn auto? Hoe kan mijn reisje naar het buitenland nu het milieu belasten? Als ik niet ga, gaat een ander voor mij in de plaats... We sussen ons geweten en ontkennen wat we gezamenlijk aan perverse prikkels creëren. Op steeds meer plaatsen wordt zichtbaar dat economisch denken gebaat is bij het zoveel mogelijk circulair inrichten ervan. Het is op alle manieren economischer om grondstoffen cyclisch te gebruiken. In de economie van de toekomst werken we met een volledig hergebruik van grondstoffen. Pas dan doet de naam economie - in de betekenis van zuinigheid - zijn naam eer. Bij volledig hergebruik van grondstoffen kunnen we én in overvloed leven én in volledige zuinigheid. Materiaalgebruik is dan nooit uitputtend. Materiaalgebruik is dan nooit verspillend. Deze denkwijze ligt ook opgesloten in relatief nieuwe denkrichtingen, zoals de circulaire economie, Blue Economy en Cradle-to-Cradle.

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties