17
feb

Innoveerkracht 11: Van de hark naar de schep

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1636
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Door op een analytische, cognitieve kant naar werk en mensen te kijken, kunnen we gedrag in organisaties maar gedeeltelijk verklaren. Irrationaliteit, menselijke drijfveren en persoonlijke belangen verklaren vastlopende processen veelal beter dan een organogram.

Het analytische 'harkjes'denken, dat we terugzien bij organogrammen, verliest het steeds vaker van de 'schep'pende kracht van bevlogen mensen die tijdelijk en zelfverkozen bij elkaar zijn om gezamenlijk aan een hoger doel te werken. 'Analysis, Think, Change' maakt plaats voor 'See, Feel, Change', zoals Marco de Witte ons in het boek Innoveerkracht laat zien. We bewegen van een verstolde organogrammenwereld naar een dynamische community-economie, zoals Remco Mostertman met zijn mensen met de HRcommunity tevens bewijst.

Van globalisatie naar glocalisatie

We zijn steeds vaker in staat om binnen en tussen organisaties niet alleen hoofd (cognitie en analyse) en handen (operationalisatie en aanpak), maar ook het hart (maatschappelijke functie en solidariteit) te organiseren. Na schaalvergroting en vele fusies, zoeken veel mensen elkaar weer op in kleinere verbanden. Na globalisatie grijpen veel organisaties terug naar een manier van werken die zich laat omschrijven als glocalisatie. Glocalisatie staat voor het lokaal aanpakken van globale problemen. Denk daarbij aan vraagstukken rondom water, energie en voedsel. In glocalisatie maken we in een geglobaliseerde wereld gebruik van de plaatselijke omgeving, van kleinere eenheden, van de lokale cultuur. De kracht van 'in contact' neemt het over van 'in control'.

Zie ook het boek Slow Banking van Hans Kwakman. Paradoxaal komen managers en leiders beter in control door in contact te zijn. Schaalvergroting heeft ons lastig beheersbare conglomeraten gegeven. Daarin is leidinggeven via de menselijke maat niet meer eenvoudig te doen, omdat er - paradoxaal - te veel mensen zijn aan wie leiding gegeven moet worden. Door glocalisatie krijgt het hart weer een plaats in de samenwerking. Het hart is niet langer weggeorganiseerd in een almaar uitdijende schaalgrootte. Via glocalisatie is het weer mogelijk om de ander te ontmoeten. Paul de Blot, hoogleraar Business-spiritualiteit, zei het al: 'In de ogen van de ander ontmoeten we onszelf'. Als die ontmoeting wegvalt, is de kans groot dat we het contact met onze eigen menselijkheid kwijtraken. Wat is eigenlijk de kwaliteit van het contact met onze medewerkers die in de ziektewet zitten? Wat is er menselijkerwijs aan de hand dat ons ziekteverzuim zo hoog is? Hoezo zou een directeur na een procedureel juist verlopen ontslagronde na een tijdje nog eens contact opnemen met zijn voormalige medewerkers? Als leiderschap zich wegens de schaalgrootte noodgedwongen in ivoren torens gaat afspelen, raken we het contact met de mensen kwijt. Nieuw leiderschap gaat niet om de span of control, maar om de span of contact. Organiseren is een contactsport.

Steeds vaker heeft de mens niet een bestaande organisatie nodig om zichzelf te kunnen organiseren en manifesteren. We kunnen dankzij techniek en mentaliteit in toenemende mate onszelf organiseren en contact maken met wat en wie we zelf belangrijk vinden. We bepalen zelf in wie we willen investeren. Zo kunnen we steeds vaker voor en met elkaar werken aan een betere wereld.

Innoveerkracht

Guido van de Wiel & Remco Mostertman - Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij.

In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie.

Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties