09
feb

Innoveerkracht 10: Van keten naar netwerk

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1966
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In deze serie blogs gaat Guido van de Wiel, auteur van het boek Innoveerkracht, in op de term innoveerkracht. Innoveerkracht gaat over het leren te leren, zodat mensen in organisaties zich - fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel - optimaal kunnen blijven voeden op een manier die op dat moment bij hen past én die aansluit bij de veranderende omgeving.

Het denken en handelen in netwerken geeft veel meer flexibiliteit en mogelijkheden om groei, tussentijdse wijzigingen en structurele veranderingen in vraag en aanbod op te vangen. In een netwerkstructuur kunnen veel meer interventies real time plaatsvinden. Kijk naar de snelheid waarmee (illegale) films gedeeld en gedownload worden. Wie dat lineair en - in eigen hand gehouden - zelf zou moeten distribueren, zou weken bezig zijn met het opzetten van een distributieketen, logistiek, goederenstromen, delivery schedules, control, personeelsplanning, et cetera. In een gekoppeld netwerk verspreidt waardevolle informatie zich automatisch. Iedereen is consument en leverancier tegelijkertijd. Daardoor kunnen we verbinden, verspreiden, verbeteren, parallel werken, versnellen, inspireren, delen. Vanuit een netwerk zien nieuwe kansen het licht. De consument maakt direct deel uit van de ontwerpfase. Hierdoor is Research & Development niet meer een afdeling aan het begin van de keten, maar een te crowdsourcen activiteit in het netwerk. Via crowdsourcing heeft LEGO op deze manier bijvoorbeeld haar R&D-kracht laten toenemen van 100 LEGO-designers met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar tot één miljoen LEGO-designers met een gemiddelde leeftijd van 9 jaar.

Van afdelingen naar activiteiten; van serieel naar parallel

Wie niet langer in serieel gekoppelde afdelingen denkt, maar in parallelle activiteiten, komt erachter dat het speelveld en het aantal spelers zich tot ver buiten de grenzen van de organisatie kan uitbreiden. De productinnovaties worden rijker en op procesniveau raken klanten meer betrokken dan ooit. Juist door klanten niet als consument te behandelen, maar ze te leren (er)kennen als waardevol deel van het netwerk, ontstaan kansen om - paradoxaal genoeg - een grotere 'klantloyaliteit' te ontwikkelen dan voorheen, toen we de klant enkel als klant zagen. Iemand is in de toekomst niet langer klant, maar is mede-ontwerper, mede-ontwikkelaar, mede-betrokkene, mede-maker, mede-mogelijkmaker, mede-werker. Het klant-zijn is nog maar één van de rollen in een netwerkmaatschappij. Denken in klanten is een te eenzijdige blik op de mens. Het netwerk kent vele verschillende rollen fluïde toe aan verschillende stakeholders: het netwerk draagt bij, werkt mee, denkt mee, koppelt terug, maakt reclame, geeft feedback en ja.... Het netwerk neemt ook producten en diensten af.

Van 'hierarchy' naar' wirearchy': het lineaire denken voorbij

Dave Pollard laat zien hoe het aantal verbindingen tussen tien knooppunten ('nodes') toeneemt van bijvoorbeeld negen verbindingen in een hiërarchische constellatie naar het vijfvoudige in een volledig verbonden netwerk.

Figuur-Innoveerkracht-10

Netwerken kunnen zich hierdoor snel en real time aanpassen aan grillige bewegingen, tipping points en virale effecten in de markt. Sterker nog: ze lokken ze uit. Netwerken zorgen voor een snelle verspreidingsgraad. Zaken die de moeite waard zijn om te delen, worden gedeeld: of het nu muziek, opzienbarend nieuws, baanbrekende (management)concepten of nieuwe producten zijn. Het netwerk lokt nieuwe wegen uit die voorheen ondenkbaar waren. The world is flat. Hiërarchische flatgebouwen staan - letterlijk en figuurlijk - steeds vaker leeg, zoals ook Manfred van Doorn observeerde. Wirearchy neemt het over van hierarchy, zoals Jon Husband stelt. Systemen en structuren zijn in deze nieuwe vormen van organiseren toegestaan, mits ze de bedoeling (Wouter Hart) dienen.

Bronvermelding figuur: met toestemming van de maker Dave Pollard overgenomen van zijn blog.

Innoveerkracht

Guido van de Wiel & Remco Mostertman - Innoveerkracht betekent meer productiviteit, maar ook meer aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden, met oog voor mens én maatschappij.

In 'Innoveerkracht' geven 12 visionairs hun visie op nieuw leiderschap en sociale innovatie.

Klik hier om het boek te bestellen of download het preboek hier.

Waardeer dit blogbericht:

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties