24
aug

HR & marketing: zet mensen op de marketingagenda!

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3783
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Nu de personeelsadvertentie helemaal is verdwenen uit de landelijke media en werving haar eigen weg heeft gevonden, vind ik dat er nog veel te weinig aandacht is voor de rol van mens en organisatie in de media.

In het verleden was er een fraaie mix mogelijk tussen mens en product, nu domineert het product de marketing van bedrijven en dat vind ik echt een gemiste kans.

Hoofdrol in de organisatie

Vrij naar Simon Sinek: Mensen kopen niet wat je verkoopt maar waarom je het verkoopt! En dat gaat heel erg over de mensen die de organisatie vormen. Het gaat over hele gewone mensen die dagelijks ‘gewoon' hun ding doen en daarmee waarde creëren. Ik bedoel dus niet dat nu iedereen Abercrombie-achtige taferelen moet gaan opzoeken en alles heel sexy moet maken. Nee, ik zoek echte mensen met echte verhalen over het hoe en waarom ze trots zijn dat ze doen wat ze doen. Volgens mij moet HR hiervoor een lans breken; zorgen dat mensen weer op de marketingagenda komt te staan. Mensen kopen van mensen; zij maken de belofte van een merk dagelijks waar en verdienen weer een hoofdrol in het profiel van hun organisatie.

Wetten van schaarste

Een extra reden voor een grondige heroverweging van de profilering als mensenbedrijf is de aanstaande crisis op de arbeidsmarkt. In mijn ervaring is het nog nooit voorgekomen dat een organisatie succesvol kon zijn zonder de juiste mensen. 'Straks' is er weer geld, zijn er weer kooplustige klanten en kunnen organisaties weer nieuw succes maken. Mits ze de op tijd de goede mensen weten aan te trekken die mee willen en kunnen doen om dat nieuwe succes waar te maken. Het aantal werkzoekenden zal voorlopig nog heel groot blijven, de mismatch in vraag en aanbod zal echter nog veel groter worden dan die nu al is. De wetten van de schaarste doen dan weer volop hun werk en als je niet aan je profiel gewerkt hebt, heb je simpelweg het nakijken.

Boodschappenbriefje van talenten

En nee, het is niet genoeg om een leuke site te hebben of en mooi geformuleerde missie en merkwaarden. Het gaat erom dat mensen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf (h)erkennen dat jullie een interessante opties zijn, dat jullie op het boodschappenbriefje van oriënterende talenten (jong en oud) komen te staan en de kans krijgen met ze in gesprek te komen. Ga in jouw organisatie op zoek naar mensen die dit leuk vinden en goed kunnen, train ze en geef ze de ruimte om zich te ontwikkelen als ambassadeur. Laat ze bloggen op jullie intranet, gastcollege’s op scholen geven etc. Stel ze vooral niet vrij van hun eigen werk, maar zorg dat je er meer dan voldoende van hebt om de (potentiële) vraag en verloop op te kunnen vangen. Deze marketinginspanning gaat zijn geld dubbel en dwars waard zijn, dat beloof ik je. Deze groep mensen heeft namelijk ook nog een zeer positieve invloed op de moraal binnen het bedrijf. En daarmee ben je weer aantrekkelijker.

Als jij verantwoordelijk bent voor HR in een organisatie waar dit begrip al wel is geland, nodig ik je graag uit je ervaringen en aanpak te delen.

Waardeer dit blogbericht:
0

In mijn alweer ruim 30-jarige werkervaring komen zeer verschillende functies in grote(detailhandels) ondernemingen voor. Ik heb me vooral ontwikkeld als zakelijke leider, communicator en synergist. De combinatie van mijn HRM achtergrond en professionele ervaring met HRM-, sales-, lijn- en verandermanagement vormen een CV waar ik trots op ben.


Bedrijven waar ik voor werk(te) zijn o.a. Essilor, Euretco, Vomar Voordeelmarkt, The Society Shop, Chefaro, FrieslandCampina, DA, Oilily, Flynth, Lassie, Achmea, Planmen, NBC, Bakkersland, Belcompany, development booster, EFMI, Zeelandia, BAM Schakel & Schale, Eigen Haard, SVT, K+V, Q-and-A en campagnerotterdam. Ik ben ervan overtuigd dat individuen én organisaties meer dan ooit zullen moeten werken aan het mobiliseren van hun talenten om B.T.W. (Bewezen Toegevoegde Waarde) te hebben.


De kracht om samen te werken aan flexibiliteit en voortdurende ontwikkeling zal volgens mij succesvolle bedrijven van de toekomst snoeihard scheiden van de zwakkere. De vereiste slagkracht vraagt van ondernemers en zijn medewerkers dat ze elkaar kennen, vertrouwen, aanvullen en gezamenlijk ‘gaan’ voor succes in de dagelijkse praktijk.