29
okt

Hr & marketing, echt?!

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3962
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Het lijken werelden die elkaar haast niet raken: marketing en hr, maar ik denk dat de combinatie van die twee de komende jaren essentieel is om duurzaam succesvol te kunnen zijn. De nieuwe crisis die zich aankondigt, is die op de arbeidsmarkt: Het gaat niet meer over geld, panden of consumentenvertrouwen maar over mensen.

Veel organisaties bevinden zich in een transformatiefase, waarin ze een aantal keuzes moeten maken:

  • Stoppen met een aantal activiteiten en nieuwe dingen gaan doen die bij de kerncompetentie passen, of;
  • doorgaan in de product-marktcombinaties (PMC's) waarin ze opereren en de bedrijfsprocessen optimaliseren met de nieuwe technische/organisatorische mogelijkheden die er zijn, of;
  • doorstoten in het domein waarin ze excellent zijn en (internationaal) groeien.

Kortom: De impact op de mensen en de organisatie is groot en de kans dat de bestaande mensen de verandering kunnen realiseren is klein. Is en zullen liggen mijlenver uit elkaar en daarom is tijd om beweging te realiseren. Beweging is waar marketing goed in is, zij zijn er op gericht om een doelgroep in beweging te brengen.

De veranderde positionering in de markt biedt veel kansen. We mogen het weer hebben over wie we willen zijn, wat onze ambities zijn en wat we daarvoor nodig hebben. Het mag weer onderscheidend en persoonlijk zijn. Er is behoefte aan positieve creativiteit om merken en werken te laten uitblinken.

De veelgeroemde advertentie voor de personal assistant van Pieter Zwart van CoolBlue vind ik een prachtig voorbeeld van nieuwe creativiteit:

Een paar van de functie-eisen voor deze baan?

  • Je bent rammend slim: je hebt VWO of een universitaire studie – hoeft niet per se afgemaakt, heb ik ook niet.
  • Je haat dt-fouten en hebt veel taalgevoel – want ook dat heb ik niet.
  • Je bent een detail fucker.
  • Je hoeft niet per se ervaring te hebben in een soortgelijke functie, je moet dit heel graag willen.
  • Je bent leergierig en hebt de wil om te winnen.
  • Je hebt default een glimlach op je gezicht – wij doen ook alles voor een glimlach.

Zorg dus als hr-professional dat je beste vrienden wordt met je collega's van de marketingafdeling, dat jullie samen optrekken in het veranderen van het profiel van jullie organisatie. Dat je messcherp in beeld hebt waar jullie win-win zit en hoe jullie stap voor stap samen kunnen werken om zowel de klant als de (toekomstige) medewerkers duidelijk te maken waar jullie voor staan.

Succes is in de meeste gevallen afhankelijk van mensen, mensen die het verschil maken doordat ze de juiste houding en vaardigheden hebben om dingen mogelijk te maken. "Yes we can!" vraagt om MerkWaardige mensen die met méér plezier méér willen bereiken. Laat je dus (net als marketeers) niet teveel beperken door wat het nu is, durf je nek uit te steken om de toekomst te definiëren als uitgangspunt en daar stap voor stap naartoe te werken.

Ik wens je een MerkWaardige tijd! Wil je jouw ervaringen delen of heb je een vraag? Reageer dan hieronder.

Waardeer dit blogbericht:

In mijn alweer ruim 30-jarige werkervaring komen zeer verschillende functies in grote(detailhandels) ondernemingen voor. Ik heb me vooral ontwikkeld als zakelijke leider, communicator en synergist. De combinatie van mijn HRM achtergrond en professionele ervaring met HRM-, sales-, lijn- en verandermanagement vormen een CV waar ik trots op ben.


Bedrijven waar ik voor werk(te) zijn o.a. Essilor, Euretco, Vomar Voordeelmarkt, The Society Shop, Chefaro, FrieslandCampina, DA, Oilily, Flynth, Lassie, Achmea, Planmen, NBC, Bakkersland, Belcompany, development booster, EFMI, Zeelandia, BAM Schakel & Schale, Eigen Haard, SVT, K+V, Q-and-A en campagnerotterdam. Ik ben ervan overtuigd dat individuen én organisaties meer dan ooit zullen moeten werken aan het mobiliseren van hun talenten om B.T.W. (Bewezen Toegevoegde Waarde) te hebben.


De kracht om samen te werken aan flexibiliteit en voortdurende ontwikkeling zal volgens mij succesvolle bedrijven van de toekomst snoeihard scheiden van de zwakkere. De vereiste slagkracht vraagt van ondernemers en zijn medewerkers dat ze elkaar kennen, vertrouwen, aanvullen en gezamenlijk ‘gaan’ voor succes in de dagelijkse praktijk.

Reacties