12
jan

Hr en marketing: ga op zoek naar ambassadeurs!

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3491
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Nu de personeelsadvertentie helemaal is verdwenen uit de landelijke media en werving haar eigen weg heeft gevonden, vind ik dat er nog veel te weinig aandacht is voor de rol van mens en organisatie in de media. In het verleden was er een fraaie mix tussen mens en product, nu domineert de marketing van bedrijven en dat vind ik een gemiste kans, want zoals Simon Sinek al zei: mensen kopen niet wat je verkoopt maar waarom je het verkoopt.

Dit artikel is de derde in een reeks waarin hr en marketing, als MerkWaardig Koppel centraal staan. Lees hier ook de eerste blog Ben jij wel Merkwaardig genoeg? en de tweede blog Hr & marketing, echt?!.

Mensen in de hoofdrol

Het gaat over hele gewone mensen die dagelijks 'gewoon' hun dingen doen en daarmee waarde creëren. Ik bedoel dus niet dat nu iedereen abercrombie-achtige taferelen moet gaan opzoeken en alles heel sexy moet maken. Nee, ik zoek echte mensen met echte verhalen over het hoe en waarom ze trots zijn op ze doen wat ze doen. Volgens mij moet hr hier een lans voor breken, zorgen dat dit weer op de marketingagenda komt te staan. Mensen kopen van mensen; zij maken de belofte van een merk dagelijks waar en verdienen weer een hoofdrol in hun organisatie.

Optimaal profiel

Een extra reden voor een grondige heroverweging van de profilering als mensenbedrijf is de crisis op de arbeidsmarkt. Een organisatie kan immers niet succesvol zijn zonder de juiste mensen. 'Straks' is er weer geld, zijn er weer kooplustige klanten en kunnen organisaties weer nieuw succes maken; mits ze de op tijd de goede mensen weten aan te trekken die mee willen en kunnen doen om dat nieuwe succes waar te maken. Het aantal werkzoekenden zal voorlopig nog heel groot blijven; de mismatch in vraag en aanbod zal echter nog veel groter worden dan die nu al is. De wetten van de schaarste gelden dan weer volop en als je profiel niet optimaal is, heb je simpelweg het nakijken.

Positieve invloed op moraal

En nee, het is niet genoeg om een leuke website te hebben of een mooi geformuleerde missie en merkwaarden. Het gaat erom dat mensen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf (h)erkennen dat je interessant bent, dat je op het wensenlijstje van talenten (jong en oud) komt te staan en de kans krijgt met ze in gesprek te komen. Ga in jouw organisatie op zoek naar mensen die dit leuk vinden en goed kunnen, train ze en geef ze de ruimte om zich te ontwikkelen als ambassadeur. Laat ze bijvoorbeeld bloggen op jullie intranet en gastlessen op scholen geven. Stel ze niet vrij van hun eigen werk, maar zorg dat je de (potentiële) vraag en verloop kunt vangen. Deze marketinginspanning is zijn geld dubbel en dwars waard, dat beloof ik je. Je ambassadeurs hebben namelijk ook nog een zeer positieve invloed op de moraal binnen het bedrijf. En daarmee ben je weer aantrekkelijker.

Als jij verantwoordelijk bent voor hr in een organisatie waar de rol van de mens en de organisatie in de media al wel belangrijk is, nodig ik je graag uit je ervaringen en aanpak hieronder te delen.

Waardeer dit blogbericht:
0

In mijn alweer ruim 30-jarige werkervaring komen zeer verschillende functies in grote(detailhandels) ondernemingen voor. Ik heb me vooral ontwikkeld als zakelijke leider, communicator en synergist. De combinatie van mijn HRM achtergrond en professionele ervaring met HRM-, sales-, lijn- en verandermanagement vormen een CV waar ik trots op ben.


Bedrijven waar ik voor werk(te) zijn o.a. Essilor, Euretco, Vomar Voordeelmarkt, The Society Shop, Chefaro, FrieslandCampina, DA, Oilily, Flynth, Lassie, Achmea, Planmen, NBC, Bakkersland, Belcompany, development booster, EFMI, Zeelandia, BAM Schakel & Schale, Eigen Haard, SVT, K+V, Q-and-A en campagnerotterdam. Ik ben ervan overtuigd dat individuen én organisaties meer dan ooit zullen moeten werken aan het mobiliseren van hun talenten om B.T.W. (Bewezen Toegevoegde Waarde) te hebben.


De kracht om samen te werken aan flexibiliteit en voortdurende ontwikkeling zal volgens mij succesvolle bedrijven van de toekomst snoeihard scheiden van de zwakkere. De vereiste slagkracht vraagt van ondernemers en zijn medewerkers dat ze elkaar kennen, vertrouwen, aanvullen en gezamenlijk ‘gaan’ voor succes in de dagelijkse praktijk.

Reacties