23
jan

Het fenomeen ‘Soft Controls’

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2795
  • 0 reactie
  • Afdrukken

'Soft Controls' is een term die in de finance en beheersing hoek in de mode is. Organisaties worstelen met de vraag waarom er toch allerlei zaken fout gaan terwijl men toch een uitstekend intern (hard) controle systeem heeft. Het besef groeit dat alleen 'hard controls' (ratio, afspraken maken, regels, structuren en richtlijnen) niet voldoende zijn om grip te hebben op een bedrijf. En dat de crisis te lijf gaan met nog meer en strengere hard controls niet tot de gewenste resultaten leidt. Er is dus nog iets anders nodig en dat noemen we 'soft controls'.

Soft controls gaan over de onzichtbare kant van beheersing, zoals: vertrouwen, intervisie, discussie voeren, aanspreken op gedrag, integriteit. Het gaat over gedrag, attitude, leren, verbeteren en veranderen. Dus al die zaken die lange tijd zijn weggezet als soft, niet zakelijk en zweverig. Soft controls gaan dus over de impliciete machtsstromen, de ranking en de communicatie tussen mensen en subgroepen. Laten dat nu net de thema's zijn waar die stoffige en geitenwollen sokken dragende antropologen en psychologen veel van weten! (Overigens mooi om te zien hoe een holistisch, cyclisch en synchroon onderwerp in een ingewikkeld en lineair schema als hieronder wordt weergegeven).

soft controls

Op internet staat op allerlei plekken te lezen dat mensen in het bedrijfsleven steeds meer geloven dat soft controls de sleutel zijn om (weer) in controle te komen en de crisissen aan te pakken. Maar dat het tegelijkertijd ongebruikelijk is om veel te leunen op dezelfde soft controls. Ze zijn immers moeilijk meetbaar te maken. Hierdoor lijkt een discussie te ontstaan tussen wat beter is, hard of soft controls. Dat lijkt me zonde van de energie, omdat het antwoord natuurlijk beide is.

In de stukken die ik gelezen heb, is veel aandacht voor de controle en toetsing van deze 'soft controls'. Ik lees weinig over de vraag hoe je de 'soft skills' en gedragingen die horen bij de 'soft controls' niet alleen kunt meten, maar vooral ook kunt ontwikkelen en verspreiden in organisaties. Als dit zo'n belangrijke sleutel is in het te lijf gaan van de crisis, dan zou je toch verwachten dat alles en iedereen zich vol op het bespreken en ontwikkelen van deze soft issues zou storten. Daarentegen lees ik in het verband van soft controls vooral zinnen als 'we zijn nog niet volledig in soft control' en 'de aanwezigheid van het systeem van soft controls is nog niet op peil'.

Als ik het goed begrijp vertaalt zich dit toch gewoon in: we spreken elkaar niet aan op gedrag, hebben weinig wederzijds vertrouwen, we zijn vaak oneerlijk en niet integer? Dan moet je toch geen tijd verliezen aan het bouwen van soft control systemen? Dan moet je elkaar toch gewoon bij de lurven pakken, diep in elkaars ogen kijken en vragen: waar zijn we nou helemaal mee bezig? Of is dat te simpel gedacht? Ik ben bang van wel, want ik lees in dezelfde stukken op internet dat het onderwerp 'soft controls' wel leeft bij accountants, maar dat een grote groep toch vooral vindt 'dat er gewoon geld verdiend moet worden'.

Dus even schudden en gewoon weer doorgaan? Of een heuse cultuuromslag en gedragsverandering die de hele wereld met hard en soft controls opschudt? Als ik naar onderstaande quote kijk, zakt de moed me eerlijk gezegd wel in de schoenen (volkskrant, 27 maart 2013, naar aanleiding van de aanpak minister Dijsselbloem in zake Cyprus).

soft controls 2

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Cultuur Organiseren Trends

Jitske Kramer is als corporate antropoloog sinds 1998 werkzaam in (internationale) organisaties als trainer / coach op het gebied van communicatie, leiderschap en verandering. Zij heeft zich gespecialiseerd in het werken met (culturele) verschillen. In 2006 richtte zij HumanDimensions op, een netwerkorganisatie die binnen en buiten Nederland klanten faciliteert in het benutten van de dynamiek van het verschil en het vergroten van inclusie. In 2013 richtte zij samen met Danielle Braun uit passie voor het vak de Academie voor organisatiecultuur op, waarbij zij mensen met antropologische ogen naar organisaties leren kijken. Jitske is auteur van de boeken 'Normaal is anders! Leidinggeven aan culturele dynamiek in teams' (in de Engelse vertaling: 'Managing Cultural Dynamics') en 'Wow! Wat een verschil'. Zij blogt over haar visie en ervaringen op: www.diversiteitenverandering.nl en www.deepdemocracy.nl


  

Reacties