06
juni

De ideale hr-manager door de ogen van de ceo

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 13938
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Wat is de ideale hr-manager, wat is de rol van hr en hoe zorg je er als hr voor dat je de ideale business partner bent? Dit is een onderwerp dat ik op veel hr-seminars en congressen voorbij hoor komen. Dit was ook het thema tijdens een ronde tafel gesprek in het kader van de hr top 100.

Aan tafel vier ceo's van vooraanstaande organisaties (Ronald van Zetten van HEMA, Maarten van der Weijden van Loyens Loeff, Krein Bons van Van Haren en Manon Bloemer van Vopak). In deze blog wil ik graag een aantal interessante inzichten uit dit gesprek delen.

Het belang van de menselijke factor

Aan tafel merkte ik geen enkele twijfel over het belang van een goede hr-manager. De menselijke factor en goed hr-beleid is super belangrijk in elke organisatie, daar zijn deze ceo's het vurig over eens. Ze zijn zich er volledig van bewust dat medewerkers het grote verschil maken tussen een goed en slecht presterende organisatie. Ze zien dat het belangrijk is om goed om te gaan met het menselijke potentieel. Zo ontstaat op een plezierige en constructieve manier veel arbeidsproductiviteit binnen de organisatie.

Hr-manager, wat wordt in de basis van u verwacht?

Basale dingen zoals de personeels- en salaris administratie moeten gewoon zorgeloos geregeld zijn. Daar wil de ceo geen omkijken naar hebben.

Hetzelfde geldt ook voor iets dat door de ceo uiterst belangrijk wordt gevonden. Dit betreft het aannemen van goede medewerkers. En de hulp bij het afvloeien van overtollige en minder goede medewerkers.

Ook wordt verwacht dat 'lastige' zaken zoals het aanschuiven bij cao-overleg of het regelen van pensioenen zelfstandig wordt geregeld door de hr-manager.

Hr-manager, wanneer maakt u een positief verschil?

Om een positief verschil te maken, wordt het allereerst belangrijk gevonden dat de hr-manager de business goed snapt. Dat de hr-manager weet hoe het verdienmodel van de organisatie werkt en dat de hr-manager de hartslag van de organisatie kent. Daarnaast is het belangrijk dat de hr-manager affiniteit heeft met wat het bedrijf doet, verkoopt of produceert.

Ten tweede wordt het persoonlijke contact belangrijk gevonden. Dus dat de hr-manager goed overweg kan met de ceo en dat er over en weer vertrouwen is. Het liefst 'blind vertrouwen'. Dat de ceo er altijd van op aan kan, dat in samenzijn met de hr-manager met één mond wordt gesproken. En wanneer ze elk hun eigen weg bewandelen, dat de ceo er gerust op kan zijn dat de hr-manager in lijn met het beleid van de organisatie handelt.

Dit wil overigens niet zeggen dat de hr-manager altijd klakkeloos de mening van de ceo volgt. Juist een hr-manager die wat tegenwicht kan bieden, wordt als positief ervaren. Zolang het uitgangspunt het succes van de organisatie is en er goede afstemming plaats vindt over het beleid dat gevolgd wordt.

Tenslotte wordt het door de ceo belangrijk gevonden dat de hr-manager snapt wanneer de ceo een keer wat minder sensitief is, vanwege de hoofdtaak om te zorgen voor continuïteit en voor goede prestaties van de organisatie.

Hr-manager, wanneer maakt u zich onsterfelijk?

Mijn eigen inschatting is dat de hr-manager zich onsterfelijk maakt, wanneer hij of zij de arbeidsproductiviteit en innovatiekracht van de organisatie fors weet te vergroten. En daarmee het succes van de totale organisatie.

Door te werken aan een organisatie waar het fijn is om te werken, met een inspirerende directie, met zo min mogelijk bureaucratie en zo veel mogelijk autonomie voor medewerkers.

Door ervoor te zorgen dat het lokale management oog heeft voor de ideeën van medewerkers en door eventuele energielekken te signaleren en bespreekbaar te maken.

Door het actief meehelpen dus aan het moderniseren van de organisatie.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Beleid Rol en positie HR

Guido Heezen is oprichter van Effectory. Hij is de initiator van de Beste Werkgevers Awards, auteur van het boek: "Winnen met uw medewerkers", "De kracht van feedback" en "Het verborgen potentieel van werkend Nederland". Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker.


De vraag die hem al jaren drijft is: "Hoe haal je als organisatie het optimale uit het potentieel van je medewerkers?" en hoe zet je dit potentieel in om een duurzaam succesvolle, energieke organisatie te worden?


linkedin hover 32   twitter hover 32

Reacties