23
mei

De algemene onvoorwaarden van werken met vertrouwen

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1379
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Aan een opdrachtgever bevestigde ik onlangs een traject van co-creatie, waarin ik haar help bij het schrijven van haar managementboek. Zij schrok wat van de aanbetalingsfactuur van 25% die deze bevestiging begeleidde. ‘Het lijkt me handig om eerst te kijken of je het wel eens bent met mijn boekvisie. Daar moeten we toch eerst over uit zijn samen?’

Het aangaan van een schrijftraject met een ghostwriter is een spannend traject. De grootste meerwaarde van een ghostwriter wordt pas zichtbaar in de reactie op teksten die hij onder ogen krijgt. Een tennisser of een voetbalelftal heeft een andere tennisser of ander voetbalelftal nodig om ultiem zijn kwaliteiten te tonen. Anders blijft het toch een beetje als het slaan van een balletje tegen een oefenmuur of het hooghouden van een leren knikker, maatje 5. Is toch anders.

Ik weet ook niet bij voorbaat op welke invallen ik ga stuiten. Welke nieuwswaarde gaan we samen ontginnen? In welke richting ontwikkelt een boek zich als ik het ga redigeren? Vaak is er een parallel proces te ontdekken tussen de inhoudelijke ontwikkeling van het boek en de ontwikkeling die de auteur op dat moment zelf en persoonlijk doorloopt. 

Onvoorwaardelijke samenwerking

Ik zag dat mijn opdrachtgever haar zekerheden zocht in de inhoud. Natuurlijk was het spannend. Natuurlijk ging het om een groot bedrag. Ik antwoordde: ‘Voor mij is onze samenwerking helemaal niet afhankelijk van jouw boekvisie nu. Ik zie onze samenwerking heel anders. Ik ga jou sowieso helpen met je boek. Of ik het nu eens ben met deze versie van je boekvisie of niet. Ik ga onvoorwaardelijk samen met je aan de slag. Jij kiest voor mij, ik kies voor jou. Die samenwerking hangt niet op een inhoudelijke visie, want ik heb al lang gekozen om jou te helpen het beste boek wat je in je draagt te schrijven.’
‘Ja, dat klinkt wel mooi. Die onvoorwaardelijke samenwerking die je aan wilt gaan.’

Na een gesprek over vertrouwen (‘Kun je erop vertrouwen dat het een goed boek wordt, ook al weten jij en ik nu allebei nog niet precies wat de opbouw, laat staan wat de inhoud, gaat zijn?’), keerden we terug naar de aanbetalingsfactuur. Ik vroeg haar wat zij reëel vond als aanbetalingsfactuur.  
‘Tsja, je moet nu wel een groot deel van je agenda voor mij vrijhouden. Wat vind je van 15%?
‘Tuurlijk, doen we toch 15% aanbetaling.’

Zo vulden we samen de voorwaarden in voor een verder onvoorwaardelijke samenwerking. (Althans: is het vragen om een bevestiging ondertekend te retourneren een teken van wantrouwen of van professionele hygiëne?).

De grip niet kwijtraken

Haar hand die eerst probeerde om geforceerd de boel te beheersen, werd zachter en vormde zich om in een handdruk. Stevig maar niet verstard. Ferm maar niet dichtgeknepen. Er was weer contact. Het stroomde weer. Hopelijk voelt ze dat ze niet de grip is kwijtgeraakt, maar dat het een kwestie was van het boek anders vasthouden. En daarmee van elkaar anders vasthouden.

Ik ben benieuwd of deze onvoorwaardelijke kant, het op voorhand durven vertrouwen op elkaars kwaliteiten als thema nog een verdere plek gaat krijgen. In het boek of in het werk en leven van deze opdrachtgever.

Zelf leer ik ervan dat bij de uitspraak ‘durf te vertrouwen’ ook hoort dat je soms moet zeggen ‘durf te wantrouwen’. Daarnaast zie ik nu: vertrouwen is er niet bij voorbaat, maar soms is het er wel op voorhand.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Motivatie

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties