03
dec

‘Community’, het modewoord voor hr

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3536
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De ‘flexibele schil’ van een organisatie is de inmiddels alom bekende term voor het opbouwen en beheren van het netwerk van externe professionals rond een organisatie waar je op het moment dat het nodig is uit kunt putten. Misschien was het zelfs wel het modewoord van 2013 voor hr- en inkoopprofessionals die zich bezighouden met externe inhuur van (grote) organisaties.

Een term die in 2014 sterk in opkomst is geweest, is community. Een term die voor mij samenhangt met de evolutie van organisaties naar Fuzzy Firms, waar het managen van externe kennis wezenlijk anders is.

Nieuwe kijk op externen

Het grootste verschil zit ‘m in de kijk op deze externe specialisten, bestaande uit zelfstandig professionals (zzp’ers) en specialisten in loondienst van detacheerders. Vaak worden deze kenniswerkers nu nog gezien als ‘capaciteit die je nodig hebt op het moment dat je de kennis niet zelf in huis hebt en waar je makkelijk vanaf kunt zodra je ze niet meer nodig hebt’. En juist ‘er makkelijk vanaf kunnen’ is niet de juiste gedachte. De kans dat je dezelfde professional in de toekomst weer nodig hebt, is groot. In de nabije toekomst zullen deze specialisten steeds meer een constant onderdeel van de organisatie worden. Bedrijven zijn dan ook genoodzaakt communities voor professionals actief op te zetten en te beheren. Actief in contact zijn met hen, ze informeren over de gang van zaken binnen je bedrijf en hen dezelfde mogelijkheden bieden als medewerkers (bijvoorbeeld ontwikkelprogramma’s en opleidingen) wordt essentieel. Daarbij wordt de grens tussen interne en externe communicatie vager, meer fuzzy.

Communiceren met externen

Organisaties bereiden zich voor op uitdagingen als: hoe creëer ik een community van specialisten? En met name: hoe onderhoud ik deze op een goede manier? Het vraagt om een wezenlijk andere manier van communiceren met ‘jouw’ externen en misschien zelfs andere communicatiemiddelen. Er moet een goede balans gevonden worden tussen on- en offline communicatie; een combinatie van communicatie via het web en sociale media met face-to-face bijeenkomsten en kennissessies. En waarom niet buiten je normale scope stappen? Maak gebruik van videoconferences (bijvoorbeeld via gotomeeting.nl) en webinars (onlineseminar.nl en gotowebinar.nl). Of spreek je doelgroep aan via de radio. Er is al een radioprogramma dat zich volledig richt op zzp’ers: ZPRadio. Dit geeft opdrachtgevers de mogelijkheid zichzelf te presenteren als ‘goede opdrachtgever’ voor zzp’ers.

Organisaties zullen dus creatief moeten zijn om kenniswerkers te integreren in hun eigen organisatie en zo ook in de toekomst effectief gebruik te kunnen blijven maken van specialistische kennis. Hier ligt een belangrijke taak voor hr- en inkoopmanagers voor de komende jaren. Hou hierbij altijd één ding in het achterhoofd: denk out of the box. Dit past in het Fuzzy Firm gedachtegoed.

Waardeer dit blogbericht:
0

Rick Kruiswijk richtte in 1995 HeadFirst op, een onafhankelijke kennisbemiddelaar die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties. HeadFirst is marktleider in de Nederlandse markt, met een jaaromzet van ruim 200 miljoen euro en dagelijks ruim 2.000 professionals aan het werk. Als CEO van het bedrijf adviseert Kruiswijk diverse grote opdrachtgevers bij de overheid, het bank- en verzekeringswezen, industrie en nutsbedrijven.


Kruiswijk startte zijn carrière bij Transavia, waar hij in dertien jaar alle functies binnen de ICT heeft doorlopen, van programmeur tot projectmanager. Vervolgens werd hij leidinggevende bij een toentertijd nieuw initiatief van BSO (nu ATOS) en Nedlloyd, waarna hij bij KPN de inhuur van externen heeft opgezet.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties