02
feb

Choose your battles

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1713
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Wie carrière wil maken, moet niet teveel veldslagen verliezen. Eerlijk gezegd is één verloren slag in de race naar de echte top vaak al teveel. Natuurlijk kom je zonder overwinningen niet ver, maar het vermijden van verlies is vaak belangrijker dan het boeken van een overwinning. De Engelsen hebben daar een mooi gezegde voor: Choose your battles carefully.

Ik werd er onlangs weer eens aan herinnerd door een succesvolle manager. We werden aan elkaar voorgesteld in het kader van een risicovol verandertraject. Zijn en mijn rol zouden respectievelijk die van expeditieleider en sherpagids zijn.

Ons gesprek begon over de situatie waarin de organisatie verkeert en een eerste analyse waardoor het management de problemen niet het hoofd kon bieden en zelf oplossen. Hij noemde het brandjes blussen. Ik noemde het de pyromaan vinden.

Samen gingen we op zoek naar die pyromaan. Die hield zich goed verscholen en toonde zich slechts in schaduwen. 'We kunnen de schaduwen niet verslaan', zei ik, 'want het zijn onze eigen schaduwen.' De ontmaskering van illusies was begonnen. Toen zei de manager: 'Ik maak mij er zorgen over of de directie die ook onder ogen wil zien. En ik heb geleerd: Choose your battles'.

'En wat nu als ze dat niet willen?' Er viel een stilte waarin hij nadacht. 'Ik ben hier gekomen om verantwoordelijkheid te dragen. Als mijn directie vindt dat ik niet meer de juiste man op de juiste plek ben, dan hoor ik het wel. We moeten de illusie ontmaskeren'.

Choose your battles carfully lijkt zo'n mooi motto. Maar het is eigenlijk ook een illusie. Vermijden van verlies is niet altijd even handig als strategie. Wie illusies wil ontmaskeren, moet ook zijn eigen motto's tegen het licht durven houden. Hoe het gaat met de manager? Het vertrouwen is gegroeid, want het inzicht is gegroeid. Dat lijkt de schaduwen te verjagen.

Waardeer dit blogbericht:
0

Maarten de Winter is econoom en oprichter van Waardecreatie netwerk Archimedes. Dit multidisciplinaire netwerk van veranderkundigen gebruikt TIME, de methode waarmee de waarde van tijd in organisaties meetbaar wordt vergroot. Maarten schreef twee boeken over tijd in management.

Reacties