21
juli

Bevlogenheid, wat en waarom?

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 6555
  • 0 reactie
  • Afdrukken

We kennen allemaal mensen in onze omgeving die we, bewust of onbewust, zien als bevlogen. Kenmerkend voor deze personen is dat ze vaak energiek en enthousiast zijn. Maar wat is bevlogenheid eigenlijk en waarom willen we het allemaal zijn?

Wim Schuurmans publiceert zes blogs over de betekenis- en beleveniseconomie. Dit is het derde deel. Lees hier ook het eerste deel en het tweede deel uit de reeks.

Als we kijken naar de definitie van bevlogenheid dan staat in de Van Dale: geïnspireerd, bezield en geestdriftig. In de afgelopen jaren is bevlogenheid door wetenschappers uit verschillende vakgebieden uitgebreid onderzocht. Waar in de jaren negentig de onderzoeksfocus van wetenschappers op de negatieve aspecten van werk zoals stress en burn-out waren gericht, is men zich rond de eeuwwisseling steeds meer op positieve aspecten als bevlogenheid en flow gaan richten. De interesse en focus op positieve psychologie vanuit de wetenschap werd snel opgevolgd door managementdenkers en -schrijvers. De positieve boodschap vond bij het grote publiek een breed podium. De wetenschappelijke definitie van bevlogenheid of work engagement heeft een duidelijker verbinding met het werk. Schaufeli & Bakker (2004) geven de volgende wetenschappelijke definitie van bevlogenheid: 'Bevlogenheid wordt gedefinieerd als een positieve affectief-cognitieve toestand van opperste voldoening, die wordt gekenmerkt door vitaliteit, toewijding en absorptie.'

Kenmerkend voor een bevlogen medewerker is dat hij of zij over veel energie beschikt, zich fit voelt en lang en onvermoeibaar kan doorwerken (vitaliteit). Een bevlogen medewerker is bereid om energie in het werk te steken, is betrokken bij het werk en de organisatie, houdt vol bij problemen (toewijding) en gaat op een plezierige wijze op in het werk (absorptie). Het zijn vaak de enthousiaste en proactieve collega's waarvan de positieve instelling opvalt. Zij zetten zich zichtbaar in en behalen vaak mooie resultaten. Kortom: bevlogen medewerkers werken met passie en energie waarbij zij hun talenten voor zowel zichzelf, de organisatie als de klant volledig tot hun recht laten komen.

Hoe stimuleert uw organisatie bevlogenheid?

BoekWimSchuurmans

Waardeer dit blogbericht:
0

Wim Schuurmans (1968) is ondernemer, auteur en gepassioneerd spreker. Wim begon zijn carrière eind jaren tachtig als Apple-vertegenwoordiger. Na verschillende (management)functies bij diverse organisaties startte hij in 2001, gedreven vanuit passie voor klant- en merkbeleving, zijn eigen onderneming Experientis B.V.
Vanuit zijn geloof in de kracht van loyale klanten en bevlogen medewerkers richtte hij later Lerenenmotiveren.nl op. Ontwikkeling van medewerkers en het creëren van loyale klanten staan centraal bij zijn bedrijfsactiviteiten. Wim Schuurmans is te boeken voor lezingen via Assemblee sprekersbureau.


linkedin hover 32 twitter hover 32


 

Reacties