16
dec

12 opkomende interne communicatie trends in 2015

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 22977
  • 4 reacties
  • Afdrukken

Interne communicatie is een professie die zich langzaam ontwikkelt. Misschien te langzaam. Interne communicatie professionals zijn vaak meer volgers dan leiders. Meer 'pleasers' dan uitdagers. Meer toeschouwers dan change agents. 12 opkomende interne communicatie trends die interne communicatie kunnen helpen om hun impact te vergroten.

1. Real-time
Als de snelheid van verandering omhoog gaat en als de vraag naar transparantie toeneemt, dan zal de interne communicatie ook snel moeten zijn. Als je niet snel bent, dan ben je te laat. Ook 2015 zal weer sneller zijn!

2. Individualisering
One-size-fits-all is verleden tijd. De doelgroepen hebben verschillende voorkeuren hoe ze berichten willen ontvangen en verzenden. Interne communicatie zal in staat moeten zijn om de verschillende kanalen in te zetten en te meten wat het beste werkt voor welke groepen of individuen.

3. Mobiel / Mobiel / Mobiel
Mobiel kan niet meer worden gezien als een opkomende trend, maar het is opmerkelijk hoe langzaam interne communicatie is om deze trend te gebruiken om de impact te verhogen. Meer en meer mensen verwachten berichten te ontvangen op het mobiele apparaat van hun keuze (smartphone, tablet, horloge).

4. Visueel
De trend van tekst naar visueel zet met volle snelheid door. Instagram is het aan het winnen van Twitter. Hoeveel interne communicatie teams gebruiken Instagram? Infographics zijn een ander voorbeeld van effectieve visuele communicatie. Hoe vertel je een verhaal met een aantal goede beelden en weinig tekst?

5. Video en explanimations
Video wordt nog populairder 2015. We zien ook steeds meer explanimations (animaties met een boodschap), die worden gebruikt om berichten op een eenvoudige, effectieve en vaak humoristische manier te verspreiden. De lengte van explanimations is meestal75 seconden of minder.
Persoonlijke noot: vermijd pratende hoofden!

6. Peer-to-peer communicatie
Organisaties hoeven niet langer te vertrouwen op top-down communicatie. Het belang van peer-to-peer-communicatie wordt steeds groter. Dus communicatie tussen gelijkwaardigen , zonder tussenkomst van intermediairs. Denk bijvoorbeeld aan aanbevelingen. Nieuws verspreidt zich snel door de interne en externe sociale netwerken. Vraag: hoe kan interne communicatie peer-to-peer communicatie beïnvloeden of faciliteren?

7. Echte en transparante communicatie
Communicatie moet echt zijn. Geen stock foto's meer. Geen mooie gepolijste berichten. Niet alleen het goede nieuws, maar ook de tegenvallende resultaten.
Ook: vroeg beginnen met communiceren, en niet wachten tot je 100% zeker bent.

8. Wordt onderdeel van de sociale netwerken
Interne communicatie maakt steeds vaker gebruik van sociale netwerken. Hier kan worden geleerd van de klantenservice, die al verder is op de leercurve. Monitor wat er gebeurt in de verschillende communities, en neem deel aan de conversatie als je wat te melden hebt.

9. Interne- en externe communicatie komen dichter bij elkaar
De grens tussen interne en externe communicatie is meer en meer aan het vervagen. Als transparantie en openheid toenemen, dan is het onderscheid ook steeds minder zinvol.

10. Print is een comeback aan het maken
Op een gegeven moment leek gedrukte communicatie vrijwel te worden afgeschaft. Wat ik nu hoor is dat print een comeback aan het maken is. Veel mensen willen nog steeds papier in hun handen krijgen, en wanneer de middelen beschikbaar zijn, zal ook interne communicatie meer gedrukte communicatiemiddelen gebruiken.
Persoonlijke noot: ik vind de meeste interne tijdschriften nog steeds een verspilling van geld.

11. Analytics
Analytics is ook een gebied waar interne communicatie een aantal lessen kan leren van marketing. "Als het maar werkt" is het credo, maar je kunt alleen bepalen wat werkt als je meet. A/B testen is ook belangrijk. Test verschillende manieren om te communiceren en gebruik de manier die het beste werkt.

12. Meer plezier!
Het maken van plezier is een serieuze zaak. Waar externe communicatie reeds lang geleden heeft ontdekt dat humor en plezier de impact van berichten vergroot, geeft interne communicatie geeft de voorkeur aan saaie serieuze communicatie. Hopelijk verandert dat in 2015!

Al het beste in 2015!

Lees ook: 10 manieren waarop interne communicatie aan het veranderen is.

Deze blog post verscheen op 13 december 2014 op de website van het HR Trend Institute onder de titel "12 emerging internal communication trends".

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Organiseren Trends

Tom is the founder and director of the HR Trend Institute. He is also partner at Crunchrapps.com, a SAAS solution for workforce analytics. He has more than 30 years experience in international HR. He led HR Globally in ARCADIS, until April 2014. Prior to ARCADIS he worked for multinationals as Philips Electronics, KPMG and Aon Risk Services. He is interested in HR trends and innovations, that can increase the impact of HR.


Specialties: HR architecture, recruitment, executive development, management development, talent management, International HR strategies, knowledge management, internal communication, executive compensation, performance management, HR innovations- en trends, people analytics


linkedin hover 32twitter hover 32about me-icon


 

Reacties