10
nov

10 Vragen aan Tom Haak

Geplaatst door op in Opinie
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3994
  • 0 reactie
  • Afdrukken

We waren in de gelegenheid om Tom Haak te interviewen in zijn kantoor. Tom is de oprichter en directeur van het HR Trend Institute en vertelt in dit interview over zijn vertrek bij ARCADIS, de oprichting van het HR Trend Institute en zijn visie op organiseren en HR.

1. Waarom bent u bij ARCADIS weggegaan? Bent u ontslagen?

Ik heb bijna acht jaar voor ARCADIS gewerkt, van 2006 tot 2014. Dit was een fantastische tijd. Het bedrijf groeide van 10.000 tot 22.000 mensen. Het lukt me om een HR-team op te bouwen van wereldformaat. We ontwikkelden een aantal innovatieve programma's, zoals ARCADIS Global Shapers. Het bedrijf kreeg een nieuwe CEO en de overgang verliep gesmeerd. Ik vind dat je de daad bij het woord moet voegen en dat je niet te lang op één positie moet blijven. Acht jaar dezelfde baan hebben is best lang. Ik ben geen jobhopper, maar waarschijnlijk had ik over het algemeen iets te lang dezelfde functie (al vind ik dat ik nog best veel verschillende banen heb gehad). Bovendien: ARCADIS werd waarschijnlijk te groot voor mij. Sommige van de thema’s die steeds belangrijker werden (bijvoorbeeld wereldwijde standaardisatie), vond ik minder aantrekkelijk. Ik werd niet ontslagen. Ik diende mij ontslag in; we vonden een goede opvolger en ik kon vertrekken met een goed gevoel. ARCADIS is een geweldig bedrijf, en ik weet zeker dat ze goed blijven doen.

2. Waarom het HR Trend Institute?

Ik blog al een paar jaar, ik tweet regelmatig en ik verzamel informatie over innovatieve HR-praktijken.

Ik richtte het HR Institute op om een netwerk te creëren van mensen die geïnteresseerd zijn in innovatie op het gebied van HR. Het HR Trend Institute is op zoek naar voorbeelden van organisaties en service providers die echt gebruikmaken van de huidige trends op een innovatieve, creatieve manier. Het HR Trend Institute ontwikkelt onder meer de HR Trend Scan. De HR Trend Scan kan organisaties helpen te beoordelen hoe ze trends zo goed mogelijk kunnen benutten.

3. Wat gaat u doen naast het werk voor HR Trend Institute?

Je zou kunnen zeggen dat het Institute deel één is. Ik ben met name ervaren in het ontwikkelen en implementeren van innovatieve en impactvolle HR-strategieën voor multinationals. Mijn plan is om een niche HR-strategie-consultancy te ontwikkelen, om organisaties te helpen bij het knutselen aan en de uitvoering van hun hr-strategie. De naam die ik in gedachten heb: De HR Architects. Natuurlijk zal ik hierbij gebruik maken van de bevindingen van het HR Trend Institute. Ik heb een aantal duidelijke opvattingen over hoe HR-strategieën kunnen worden verbeterd. Veel organisaties zijn niet zo blij met de huidige situatie. HR heeft te weinig invloed. Volgens mij komt dat door een gebrek aan focus en een gebrek aan HR-interventies met een grote impact. HR is in veel organisaties te onderdanig en ook te servicegericht.

4. Wat is uw verdienmodel?

Dit is één van de eerste vragen die mensen me stellen; het lijkt erop dat mensen zich echt druk mensen om mijn inkomsten. Ik ben minder bezorgd. Het HR Trend Institute zal nooit een enorme cash cow worden, maar dat is ook niet de bedoeling. Ik wil mijn bevindingen vrij delen. Met mijn strategisch advies zal ik wat geld verdienen, wanneer het duidelijk is dat ik echt waarde toevoeg. Het is ook mijn bedoeling om partnerships te ontwikkelen met organisaties die innovatieve HR-diensten leveren op specifieke gebieden, zoals de ontwikkeling van leiderschap, talent sourcing en het opbouwen van wereldwijde netwerken.

5. Wie zijn uw ideale klanten?

Er zijn verschillende ideale klanten. Multinationals met ambitie. Die het gevoel hebben dat ze moeten verbeteren op het terrein van mens en organisatie. Hun huidige HR-programma’s zijn afdoende, maar voldoen niet aan de hoge verwachtingen. Maar ook organisaties die bereid zijn om wat risico's te nemen. Veel organisaties zijn kopieën van elkaar, doordat ze gebruikmaken van benchmarking als een manier om te bepalen wat ze moeten doen. Als je wilt opvallen, moet je boven het maaiveld durven uitsteken en iets nieuws ontwikkelen. De ideale klanten zijn klanten die een langetermijn-relatie willen opbouwen, waardoor ik echt de kans krijg om hun bedrijf te leren kennen.

6. Waarom zouden organisaties u inhuren?

Een goede match tussen mij en de organisaties die ik moet ondersteunen, is belangrijk. Ik breng veel ervaring mee en ik heb een goede staat van dienst in internationaal HR. Ik ben een onafhankelijke denker, creatief en innovatief. Ik durf uit te dagen. Mijn netwerk is sterk, met een snelle toegang tot de dienstverleners in verschillende gebieden. Ik wil co-creëren, geen standaardoplossingen bieden.

7. Ziet u uzelf ooit weer in een corporate rol?

Ik vind wat ik nu doe erg leuk. Het is een opbouwende fase, en het zal een tijdje duren voordat het HR Trend Institute en de strategische HR-adviezen volledig naar tevredenheid draaien. Als er een uitdagende corporate HR-rol voorbij komt, zal ik wellicht een kijkje nemen. Misschien is een combinatie mogelijk.

8. U bent zeer actief op diverse social media; wat heeft u dat gebracht?

Drie jaar geleden startte ik met social media en het heeft veel opgeleverd. Ik ben in staat om verbinding te leggen met de internationale gemeenschap die mijn interesses delen. Een groot deel van mijn informatie krijg ik via Twitter. Ik ben gestimuleerd om informatie te verzamelen en mezelf up-to-date te houden. Ik heb contact met een aantal interessante mensen. Het is ook leuk. Ik ben nu waarschijnlijk het meest enthousiast over Instagram. Ik ben gestopt met Foursquare omdat ik niet gedwongen wilde worden om Swarm te gebruiken. Ik vind Yo leuk.

9. Wat zijn uw sterke overtuigingen, na meer dan dertig jaar in HR?

Een van mijn sterkste overtuigingen is, dat het potentieel van veel mensen in organisaties niet volledig wordt benut. Mensen worden beknot in hun werk door de organogrammen. Als we manieren kunnen vinden om dat potentieel te ontsluiten, kunnen we veel bereiken. Werken kan een stuk leuker zijn dan het nu is. HR laat zich teveel afleiden door het instrumentele tijdperk van nu.

10. Ziet u een toekomst voor HR?

Natuurlijk. HR moeten evolueren. Als HR de overgang kan maken, zal de toekomst helder zijn. Mensen die kunnen helpen om organisaties betere plekken te laten zijn om te werken, met meer betekenis en meer gericht op het gebruik van het potentieel van mensen, zullen zeer welkom zijn.

Lees meer:

Deze Blog Post is een vertaling van de blog post 10 questions for Tom Haak, op 30 augustus 2014 gepubliceerd op de HR blog van Tom Haak.

Vertaling: Eline Timmermans

Waardeer dit blogbericht:
0

Tom is the founder and director of the HR Trend Institute. He is also partner at Crunchrapps.com, a SAAS solution for workforce analytics. He has more than 30 years experience in international HR. He led HR Globally in ARCADIS, until April 2014. Prior to ARCADIS he worked for multinationals as Philips Electronics, KPMG and Aon Risk Services. He is interested in HR trends and innovations, that can increase the impact of HR.


Specialties: HR architecture, recruitment, executive development, management development, talent management, International HR strategies, knowledge management, internal communication, executive compensation, performance management, HR innovations- en trends, people analytics


linkedin hover 32twitter hover 32about me-icon


 

Reacties