Slow Banking, van verkrampte control naar de kracht van contact - Schrijft u een boekrecensie?

Wilt u een recensie schrijven over het boek: Slow Banking? Meld u hier aan en u ontvangt daarvoor in ruil een gratis exemplaar.
De maatschappij eist dat grote instellingen het vertrouwen van klanten terugwinnen. Denk aan de financiële sector, de woningcorporaties en ziekenhuizen. Tegelijkertijd eisen directies, toezichthouders en aandeelhouders bij dit soort grote instellingen meer toezicht en betere risicomodellen om maar weer 'in control' te raken. Allemaal lopen ze in meer of mindere mate aan tegen het spanningsveld tussen klant en clausule, tussen regels en regelen, tussen procedures en praktijk.
Slow Banking gaat nu eens niet over graaiende bankiers en exorbitante bonussen. Het gaat over medewerkers en leidinggevenden die elke dag proberen om het werk zo goed mogelijk te doen en daarbij worstelen met diezelfde spanning. Spanning om enerzijds te voldoen aan alle controle- en compliance verplichtingen, maar ook de spanning om hun targets te halen én de klant naar tevredenheid te blijven bedienen.
Vanuit zijn (persoonlijke) ervaring beschrijft Hans Kwakman de werking van control en de reflex van leidinggevenden in veranderende omstandigheden, als het echt spannend wordt. Hij toont aan welke vicieuze cirkels hierdoor ontstaan en wat we zijn kwijtgeraakt door 'in control' te willen zijn. Het boek laat zien hoe vertrouwen in de kracht van mensen hersteld kan worden door meer 'contact'. Dit door stil te staan bij 'de echte bedoeling' van de organisatie en deze te verbinden aan de intrinsieke motivatie en vakmanschap van medewerkers. Hij pleit voor een grotere rol in organisaties van de vakgebieden HR en Change en deze meer te verbinden aan het control- en compliancevraagstuk.
Schrijf een recensie en ontvang een gratis exemplaar
Wilt u een recensie schrijven over het boek: Slow Banking? Er zijn twee exemplaren beschikbaar! Meld u hier aan en u ontvangt daarvoor in ruil een gratis exemplaar.