10
dec

Jongere zzp’er wil kortere opdracht

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1389
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Uit het laatste rapport van ZP Facts, de marktmonitor voor zzp’ers ofwel zelfstandig professionals (zp’ers) in de zakelijke dienstverlening, blijkt dat jongere professionals over het algemeen kortere opdrachten hebben dan oudere professionals. Zp’ers ouder dan 45 jaar hebben gemiddeld opdrachten die twee maanden langer duren dan die van hun collega’s van 45 of jonger.

ZP Facts heeft duizenden contracten onderzocht en heeft daarbij een duidelijk verschil ontdekt in de opdrachtduur afgezet tegen de leeftijd van de zp’er. Onderstaand figuur toont dat de opdrachtduur van zp’ers van 45 jaar en jonger gemiddeld twee maanden korter is dan die van zp’ers ouder dan 45 jaar.

Opdrachtduur in maanden

‘Het onderscheid in de lengte van een opdracht tussen de verschillende generaties zp’ers is terug te voeren op de wil van de jongere professionals om in een kortere periode meerdere opdrachten uit te voeren bij diverse opdrachtgevers. De jongere generatie wil graag breed ervaring opdoen om te kunnen excelleren in de toekomst, nog meer dan de oudere generatie’, aldus prof. dr. Arjan van den Born van de Universiteit van Tilburg, die het onderzoek voor ZP Facts leidt.

Dalende trend in opdrachtduur

De gemiddelde duur van een opdracht van een zp’er in de zakelijke dienstverlening is in 2015 circa 15 maanden. In het derde kwartaal van 2015 de opdrachtduur iets gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, met gemiddeld anderhalve maand. ZP Facts definieert een opdracht als één of een aaneenschakeling van meerdere contracten voor één functie bij één opdrachtgever. Doorgaans wordt een zp’er niet in één keer voor de gehele periode gecontracteerd door de opdrachtgever, maar gebeurt dit in gemiddeld vier contracten.

Zp’er vanuit de schoolbanken

ZP Facts verwacht dat de opdrachtduur in 2016 en daarna een dalende trend blijft tonen. ‘We zien dat steeds meer young professionals, op dit moment met name in de IT en creatieve beroepen, de keuze maken al vanuit de schoolbanken als zp’er te starten. Die zijn op zoek naar korte, tijdelijke, interessante opdrachten, zogenoemde gigs. Met de opkomst van deze groep zp’ers voorzien we een verdere daling in de gemiddelde duur van opdrachten.’

Het laatste rapport van ZP Facts is hier te downloaden.

Over ZP Facts

ZP Facts is de monitor voor de markt van zelfstandig professionals (zp’ers) in de zakelijke dienstverlening, voortgekomen uit een samenwerking tussen kennisbemiddelaar HeadFirst en de Universiteit van Tilburg. Duizenden online profielen van bij HeadFirst aangesloten professionals en ontvangen en uitgevoerde opdrachten zijn wetenschappelijk geanalyseerd door de Universiteit van Tilburg. Hiermee biedt het een unieke kijk op de markt, dat veel verder gaat dan onderzoek uit enquêtes en interviews. ZP Facts verschijnt elk kwartaal.

Waardeer dit blogbericht:
0

Melody Barlage (1988) is sinds 2014 Business Intelligence Specialist bij kennisbemiddelaar HeadFirst. Ze promoveerde in 2014 aan de Universiteit van Tilburg, waar zij nog altijd onderzoek uitvoert naar diverse thema’s rond Zelfstandig Professionals en de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Barlage is daarmee de verbindende factor en drijvende kracht achter ZP Facts, de monitor voor de markt van Zelfstandig Professionals, een samenwerking tussen de Universiteit van Tilburg en HeadFirst.


linkedin hover 32 twitter hover 32