11
aug

Excellente aansturing leiders noodzakelijk om het beste uit medewerkers te halen

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2956
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Al jaren schommelt de Werkbeleving in Nederland rond de 7. Dit lijkt in eerste instantie een prima cijfer, maar schijn bedriegt: maar liefst 50% van de medewerkers in Nederland geeft aan dat het beter kan én moet.

Top performers

Uit het onderzoek Werkbeleving in Nederland 2016 blijkt dat slechts 13% van de werkgevers het beste uit haar medewerkers haalt. Medewerkers die dit sterk ervaren, werken bij een organisatie die Integron benoemt als top performer. Deze top performers scoren op een aantal resultaatgebieden beduidend beter dan de gemiddelde werkgever in Nederland. Top performers hebben medewerkers die 4 keer meer trots zijn en de organisatie 4 keer meer aanbevelen (eNPS).  Maar nog belangrijker: bijna alle medewerkers (90%) bij top performers stellen dat zij het beste uit zichzelf halen voor de organisatie. Bij een gemiddelde werkgever in Nederland ligt dit percentage vele malen lager (20%).

 Basis op orde: belangrijker dan organisaties beseffen

Iedere werkgever in Nederland wil een top performer zijn, maar het gat tussen de gemiddelde werkgever in Nederland en de top performers is erg groot. Een noodzakelijke voorwaarde, om van een gemiddelde werkgever te transformeren naar een top performer, is het op orde brengen van de basis.

Hoe ziet deze zogenoemde ‘basis op orde’ eruit? Integron brengt De Werkbeleving in Nederland in kaart met 50 indicatoren. Om tot de essentie te komen, brengen we de top-15 kernverwachtingen van medewerkers in Nederland in kaart. Dit is waar werkgevers in Nederland eerst op moeten focussen om het maximale uit haar medewerkers te halen. De top-15 kernverwachtingen zijn terug te brengen naar 4 thema’s: organisatie, aansturing, samenwerking en het werk.

Aansturing leidinggevenden: laagste score en veel impact

In de  ‘basis op orde’ valt aansturing door de leidinggevende in negatieve zin op met de laagste beoordeling (7.2). Een medewerker verwacht vanuit de basis op orde minimaal een leider die toegankelijk is en zijn afspraken nakomt. Top Performers in Nederland scoren op dit aspect met een 8.7 maar liefst 1.5 punt hoger dan de gemiddelde organisatie in Nederland (7.2). Daarnaast ontbreekt het volgens de helft van werkend Nederland ook aan de uitgesproken waardering van en het vertrouwen in de leidinggevende.

De streefscore

Top Performers scoren op aansturing van de leidinggevende met een 8,7 erg hoog. Het bewijs dat zij het medewerkerspotentieel maximaal benutten. De kloof tussen de gemiddelde werkgever en de top performers is echter groot. De gemiddelde werkgever moet zichzelf daarom dus de reële vraag stellen: ‘Is het haalbaar en realiseerbaar om in één keer dit enorme gat te dichten? Of is het slimmer om eerst haalbare doelen te formuleren en daaraan te gaan werken?’ Integron noemt dit de zogenaamde ‘streefscore’.

De streefscore voor de aansturing door de leidinggevende is een 7.9. Wanneer een gemiddelde werkgever in Nederland de sturing van de leider weet te verbeteren van een 7.2 naar een 7.9, ervaart maar liefst 80% van de medewerkers dat de organisatie het beste uit hem of haar haalt. De impact van leiders in Nederland op de werkbeleving is groot. Het werken aan toegankelijkheid en simpelweg nakomen van afspraken loont.

En zou het dan ook nog zo kunnen zijn dat een betere aansturing door leidinggevenden een positieve uitwerking heeft op de samenwerking binnen de organisatie en plezier in het werk? 

Banner Integron

 

beeld: unsplash 

Waardeer dit blogbericht:
0

Stephan van Gelder, expert op het gebied van klant- en werkbeleving, richtte na zijn studie bedrijfseconomie het bedrijf Integron op. In 24 jaar is Integron uitgegroeid tot een van de grootste spelers op het gebied van klant- en medewerkersonderzoek in Nederland. Samen met 40 bevlogen medewerkers streeft hij er naar met Integron het beste uit klanten en medewerkers te halen.


Stephan is tevens auteur van de boeken 'Knuffel de Klant' en 'Book OUCH!' en initiatiefnemer van het jaarlijks uitgebrachte onderzoek 'Werkbeleving in Nederland'.


linkedin hover 32twitter hover 32