12
okt

Recensie: Wie heeft mijn werkplek gepikt?

• Hits: 2953

In dit boekje van Floris Vrasdonk en Suze Krijnen wordt Het Nieuwe Werken (HNW) niet besproken vanuit het perspectief van de organisatie, maar staat de medewerker centraal. In 14 zogenaamde ‘hacks’ worden tal van tips gegeven over hoe je plezier kunt beleven aan flexplekken en thuis werken, productief kunt zijn zonder over je grenzen heen te gaan, een goede balans kunt vinden tussen werk en privé, en je van collega’s en leidinggevenden medestanders maakt.

Het boekje is vlot geschreven. De auteurs – projectmanager, organisatieadviseur en trainer (Vrasdonk) en communicatie-adviseur en onderzoekanalist (Krijnen) – zijn duidelijk geïnspireerd door 'Wie heeft mijn kaas gepikt'. Er wordt veel gebruik gemaakt van metaforen door bijvoorbeeld het gedrag in een kantoortuin te vergelijken met het gedrag in een speeltuin. HNW-medewerkers worden geprikkeld om HNW-hackers te worden en onbedoelde toepassingen te vinden van een systeem dat de werkgever hen oplegt. De vrolijke tekeningen van Menno Wittebrood maken bus of trein tot een activiteit-gerelateerde werkplek die prima geschikt is om het boekje te lezen.

Voor wie er niet van houdt, kan de soms geforceerd grappige toon de inhoud in de weg staan. Dat laat onverlet dat je als lezer in een kort tijdsbestek bewust wordt gemaakt van de mogelijkheden van HNW, mits je er slim en speels gebruik van maakt. Voor wie HNW het spookbeeld oproept van een bijenkorf waarin je continu op zoek moet voor een rustige werkplek, kan het boekje helpen om weerstand weg te nemen en een NAW (Nieuwe Avontuurlijke Wereld) te openen.

Eindoordeel: 7,5

werkplek

0

Theo van der Voordt is universitair hoofddocent in Corporate Real Estate Management (CREM) aan de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft. Belangrijke thema’s in zijn werk zijn de toegevoegde waarde van huisvesting voor organisaties, factoren die bijdragen aan prettige en productieve werkomgevingen, gebruik en beleving van (zorg)huisvesting, en herbestemming als middel tot het bestrijden van leegstand. Theo is (co)auteur van meer dan vierhonderd publicaties, waaronder Kosten en Baten van Werkplekinnovatie (2003), Architecture in Use (2005), The Added Value of FM: concepts, findings, and perspectives (2012) en Huisvestingsmanagement: van strategie tot exploitatie (2012). Voor een overzicht klik hier

linkedin hover 32