05
okt

Recensie: Wie heeft mijn werkplek gepikt?

• Hits: 2011

‘Wie heeft mijn werkplek gepikt’ is een beknopte handleiding voor de werknemer naar Het Nieuwe Werken. Helaas is HNW een ondefinieerbaar fenomeen, behalve dat je kunt stellen dat werkgevers overgaan van input-gestuurd naar output-gestuurd management. Hoe dat in de praktijk wordt ingevuld, is zeer divers en vaak onvergelijkbaar.

Het boekje gaat uit van hoe je HNW jezelf eigen maakt door middel van ‘hacks’. In mijn beleving is een ‘hack’ eigenlijk een anarchistisch middel om aan te tonen waar iets niet werkt of waar je het kan dwarsbomen. Ik geloof niet dat dat de bedoeling is van de schrijvers. Ze bedoelen meer dat je het systeem moet gebruiken/misbruiken om er je eigen weg in te vinden of er je eigen voordeel mee te doen. Je kunt dus prima met de stroom mee terwijl je je eigen koers vaart.

Op sommige punten vind ik het boek een beetje betuttelend; bijvoorbeeld het advies over hoe je met lastige collega’s kunt omgaan. Het lijkt alsof de volledige verantwoordelijkheid van het functioneren van de organisatie op werknemersniveau terecht is gekomen waar iedereen elkaar dan mag en moet aanspreken op verantwoordelijkheden. Dat lijkt mij altijd nog een taak voor de organisatie zelf, als die tenminste een eigen cultuur wil waarborgen.

Persoonlijk mis ik een beetje diepgang in het geheel en denk ik dat er vanuit de organisatie een structurele begeleiding moet plaatsvinden voor de toepassing van HNW. Een mooie inrichting met dit boekje erbij zal helaas niet volstaan voor een geslaagde HNW omgeving.

Eindoordeel: 6,5

werkplek

0

Mark Wielenga is een professional die organisaties adviseert over hun kantoorinrichting. Aangezien geen opdrachtgever hetzelfde is, is flexibiliteit en inlevend vermogen van groot belang. HNW geeft de mogelijkheid om met de opdrachtgever mee te praten op proces niveau in plaats van alleen op productniveau.

Mark Wielenga heeft in zijn laatste dienstverband de inrichting gedaan van het vergadercentrum van KPMG in Amstelveen, Den Haag en Eindhoven, als ook de directievloer van de hoofddirectie KPN Den Haag. Vanuit die ervaring heeft hij met Wielenga Projectinrichting bedrijven als CRH Europe, Het Nederlands Rode Kruis, Pink+Nelson en Connect aan zich kunnen binden.

linkedin hover 32