02
aug

Recensie De bedrijfscultuur-code | 'Hij weet van non-fictie bijna fictie te maken'

• Hits: 483

Een van Wiemer Renkema's hobby's is het lezen van nieuwe managementboeken. Welke nieuwe theoriën gaan er rond? Wat kunnen we er van leren? Wiemer laat het ons weten en deelt zijn leeservaring met ons.

En? Wat heb je nu weer gelezen?

De bedrijfscultuur-code van Daniel Coyle. Het is veruit een van de beste managementboeken die ik de afgelopen jaren in mijn handen heb gehad.

Toe maar. Waar gaat het over dan?

Coyle schrijft over zeer verschillende organisaties: van internet-startups tot basketbalteams, van Pixar tot Navy Seals, van het kerstbestand in de Eerste Wereldoorlog tot een restaurantketen. Hij brengt tijd met ze door, observeert gedrag en de stijl van leidinggeven in de organisaties. Op deze manier legt hij patronen bloot waar we allemaal van kunnen leren als het gaat om wat een team succesvol maakt.

Daar is toch al best veel over geschreven? Wat maakt dit boek dan zo bijzonder?

Dat moet de stijl van schrijven van Coyle zijn, het is bijna proza. Hij is een verhalenverteller pur sang die de lezer eloquent maar ook heel efficiënt in zijn verhalen over succesvolle teams meeneemt. Hij geeft de lezer zinnen als ‘Kijken hoe Givechi luistert is alsof je een topatlete in actie ziet. Ze luistert voornamelijk met haar ogen, die als een geigerteller zo gevoelig zijn voor verandering in stemming en expressie’. Hij geeft ieder persoon een eigen stem en weet van non-fictie bijna fictie te maken, waardoor de lezer volledig opgaat in het verhaal. Het boek is daarmee een echte page turner, een zeldzaamheid in dit genre.

Heb ik daar nog iets aan als HR-professional?

Met de door hem beschreven succesfactoren voor een sterke bedrijfscultuur slaat Coyle, wat mij betreft, de spijker op zijn kop. Het gaat om het creëren van psychologische veiligheid, een gevoel van onderlinge cohesie en een gezamenlijk doel. Ook leiders die zich kwetsbaar op durven te stellen, medewerkers die om hulp durven te vragen en bovenal veel, heel veel, open en eerlijke communicatie.

Ja, allemaal leuk en aardig maar ook dat klinkt best bekend.

Klopt, maar Coyle weet op een bijzonder manier psychologische verbanden te verweven in zijn verhalen. Hij heeft veel aandacht voor menselijk gedrag en de wetenschappelijke inzichten die in de afgelopen honderd jaar zijn opgedaan. Hij schrijft over het nog steeds onderschatte belang van lichaamstaal, oogcontact en andere vormen van non-verbale communicatie. Tijdens zijn ontdekkingsreis – het boek bevat veel antropologische observaties - ontmoet Coyle mensen die bijzondere kwaliteiten vertonen als het gaat om luisteren, empathie, beleefdheid en nieuwsgierigheid.

Dus toch maar lezen?

Dit boek, dat alleen maar gaat over mensen in organisaties en hun bijzondere verhaal, kan de lezer verder brengen dan welk managementmodel of -theorie dan ook. Dan heb je als lezer wel iets nodig dat de schrijver ook voor iedere manager noodzakelijk acht: het vermogen om in de spiegel te kijken en jezelf moeilijke vragen te stellen. Als dat je lukt, ben je ook in staat om je managers te helpen een goede sfeer en een daadkrachtige groepsmentaliteit te cultiveren.

Nog iets anders dat ik zou moeten weten voor ik naar de boekhandel ren?

Ja, het boek is ook nog eens super praktisch. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met enkele praktische tips. Sommige gaan over zaken die wat langer duren voordat ze effect gaan hebben, andere zijn heel simpel, zoals goede vragen die je aan je medewerkers of je collega’s kan stellen. Hoofdstuk 6, Ideeën voor actie, is een hoogtepunt in het boek. In amper twaalf pagina’s vat Coyle de belangrijkste elementen van een veilige werkomgeving samen met voorbeelden en praktische tips om de ideeën direct om te zetten in actie.

Benieuwd naar het boek? Kijk dan hier!

0

Wiemer Renkema is arbeid- en organisatiesocioloog en fervent amateur toneelspeler. Hij is de drijvende kracht achter To be Training & Consulting, een innovatief HR-adviesbureau. Verder geeft hij lezingen en trainingen over dilemma's op het werk aan de hand van Shakespeare en is hij docent aan de Haagse Hogeschool.

Wiemer werkte jarenlang in diverse HR-managementposities voor grote internationale bedrijven als Arcadis, TNT en Mercer.