21
dec

Mindhacking: voorwaarde voor goede HR

Geplaatst door op in Boeken
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2386
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Geruime tijd geleden startte ik mijn carrière als medewerker Personeelszaken bij de Mona fabrieken in Woerden. 

Gespeend van enige kennis of ervaring typte ik arbeidscontracten, knapte ik samen met collega’s de kantine op en gingen we op het station in Utrecht Marokkaanse werknemers werven. Wist ik veel dat het vak eigenlijk ging om invloed uitoefenen en mensen manipuleren.

Ik ging onverschrokken te werk en werd part-time geïndoctrineerd in het vak Personeel & Arbeid op de ‘rode’ academie “De Horst”. Daar leerde ik over uitbuiting, inspraak, medezeggenschap en hoe je van een medewerker personeelszaken die zich richtte op arbeidsvoorwaarden je kon ontwikkelen tot HR adviseur. Framing is key-business. Vandaag de dag kom je nergens in dit vak als je geen Business Partner bent.

In mijn boek Mindhacking geef ik aan de hand van voorbeelden inzicht in een aantal technieken waarmee je je eigen invloed op mensen en processen kan vergroten. Als er ergen een beroepsgroep is die dat nodig heeft is dat wel HR. Immers altijd gevangen in discussies over bestaansrecht en altijd vermorzelt tussen de belangen van medewerkers en de ambities van organisaties. ( overigens leerde ik bij de Horst dat Organisaties geen identiteit hebben. Het zijn altijd mensen die daar vorm aangeven). HR officers, HR Business Partners, HR Intelligence Agents opgelet: Mindhacking is de sleutel tot geluk in het werk.

Beïnvloeding en manipulatie

Beïnvloeding en manipulatie begint met het doel wat je voor ogen hebt. Dat doel moet je altijd en overal voor ogen houden. Soms in kleine gesprekken, soms in strategische discussies. Dat doel legitimeert al je interventies en maakt het makkelijk het Mindhack-instrumentarium toe te passen. Een tweede ingrediënt is focus. Duizend en één belangen van anderen komen op je weg. Laat je niet afleiden en maak je weerbaar. De derde factor is commitment: doorgaan tot het bekende gaatje. Een verbinding tussen het doel en jezelf. Daarmee voorkom je dat je excuses gaat gebruiken of belemmeringen ziet als beperking.

Doel, focus, commitment

'Doel, focus, commitment' is de basis voor effectieve mindhacking. Op basis daarvan kun je framing inzetten (met woordgebruik gedachten richting geven) en priming gebruiken (bewust gebruik maken van omgevingsfactoren om onbewust gedrag te beïnvloeden). Tevens kun je keuzes van anderen beïnvloeden door vragen te stellen en echt te luisteren en als laatste kan je veel meer gebruik maken van persoonlijkheidsstijlen om invloed uit te oefenen. Op elke Mindhack-techniek zit de voorwaarde dat je oefent, leert, valt en opnieuw probeert. Het is niet eenvoudig, maar met dit rijtje voor ogen moet het lukken.

Als HR professionals zich hier niet aan houden, worden ze automatisch een instrument in de handen van de mindhackende manager. Die heeft maar al te vaak een doel voor ogen, die heeft ambities en dwang naar prestaties en die zal commitment tonen om die ambities waar te maken. Daar heeft de manager een uitmuntend mindhack-instrument voor in huis: de HR afdeling.


mindhacking

 

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Leren Motivatie Organiseren

Ronald van Aggelen is partner bij EarlyBridge en auteur van het boek Mindhacking. In dit boek leer hoe je jezelf de technieken eigen maken om waarde toe te voegen en waarlijk naar de bron terug te gaan… de bron die bij mensen begint: The Human Resource.


linkedin hover 32 twitter hover 32