07
apr

Boekrecensie: The secret of Agile Organizations, a tactical approach to talent management

• Hits: 1622

Dit Engelstalige boek van Gijs van Bussel, Ralph P. Jacobs en Marijn Tielemans leest als een wetenschappelijke studie. Het boek maakt een compleet overzicht van het belang van agile talent management voor agile organisaties. Na de inleiding begint het boek met de beschrijving van de wereldwijde ontwikkelingen, de strijd tegen ISIS, schaliegas en Ebola, waarbij de vleugelslag van de vlinder de aanzet is tot wereldwijde chaos. En een agile grondhouding van organisatie en mens is essentieel om te kunnen overleven.

De rol van management in agile talent management, maar ook de grondhouding van de medewerker en de processen die je als organisatie moet regelen om hier succesvol in te kunnen opereren, worden uitgebreid beschreven. Het boek is compleet en uitvoerig. Toegankelijk geschreven, ondanks de voertaal. Vormgeving met veel illustraties, maakt het overzichtelijk en duidelijk. Achterin is een referentielijst met 260 verwijzingen opgenomen.

Doordat de auteurs gekozen hebben voor het beschrijven van een drietal cases, Philips, Novartis en Total Specific Solutions, ontstaat geloofwaardigheid. Drie verschillende bedrijven, drie verschillende situaties maar wel interessante lessen. Duidelijk wordt dat 'People make the difference' meer behelst dan alleen een HRM dingetje. De verbinding tussen agile organisatie en agile mensen wordt ruimschoots gemaakt. Persoonlijk blijft bij mij nog wel een vraag hangen; in hoeverre is een wendbare levenshouding van medewerkers te orkestreren, dan wel een intrinsieke en aangeboren karaktereigenschap.

Als boek is het hanteerbaar en vormt het een mooie bron van reflectie en meningsvorming. De verbinding met vele inzichten wordt aangereikt, waardoor het zeker de moeite waard is het boek een aantal keren te herlezen en een aantal bronnen erbij te pakken voor de verdieping. Past mooi in de handbagage voor een vlucht naar India. Het boek krijgt van mij een dikke 8,5!

0
Getagged in: Management Organiseren

Gerrit van Gessel is als senior consultant betrokken bij de ontwikkeling van de concepten van Talent management voor het MKB. Dit doen we door het label Ascento in Nederland uit te rollen binnen de Luba Uitzendgroep. Als ervaringsdeskundige draagt hij graag een steentje bij aan de empowerment, emancipatie en autonomie van werknemer en ondernemer.

linkedin hover 32 twitter hover 32