07
feb

Whitepaper: Big dyna: het ontketenen van ‘superdraken’

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 797
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Van een beloftevol project met een budget van een paar ton - via een programma van een paar miljoen, een business van een paar miljard -  naar een maatschappelijke beweging die onbetaalbaar is. Dat is wat het ontketenen van big dyna – letterlijk: het ontketenen van grote dynamieken – behelst.

Wat gebeurt er als je aan het modern management oude manieren van verklaren – denk aan: de verhaalstructuur als grondvorm en de mythe als motor – toevoegt? In deze whitepaper markeren we de verschillende fasen van het mythologisch narratief, inclusief termen als hoofdpersoon en episodes (verhaalstructuur) én benamingen als slangenkuil en superdraken. Deze laatste twee begrippen verwijzen naar de mythologische laag. Aan de hand van de casus van Wings for Aid, waar Barry Koperberg algemeen manager is, illustreren we hoe het werken met het mythologisch narratief voor extra verklaring, dieper inzicht en meer sturing kan zorgen. Wings for Aid is een hulporganisatie in oprichting die met drones hulpgoederen in rampgebieden wil krijgen; met name in die gebieden waar de infrastructuur – door overstromingen, aardbevingen of anderszins – kapot is en vervoer over land niet langer mogelijk is. Hoe heeft Barry Koperberg zijn visioen weten om te zetten in een consortium met drie universiteiten en vijf andere hightech bedrijven? Wat heeft hij gedaan om in de Tweede Kamer een apart amendement aan te laten nemen dat goed is voor 1,5 miljoen euro aan staatssteun? Unleashing superdragons in de praktijk.

Wil je meer lezen? Guido van de Wiel en Marco D’Agata schreven deze whitepaper over 'draken' inzetten in de praktijk. Aan de hand van Joseph Campbell's bekende boek over de reis van de held 'The Hero with a Thousand Faces' ontwikkelden ze een aanpak om te beschrijven hoe mensen in organisaties tot disruptieve supercreaties kunnen komen.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: hr instrumenten Patronen

Guido van de Wiel is organisatiepsycholoog en directeur/eigenaar van organisatieadviesbureau Wheel Productions. Hij houdt zich onder meer bezig met storytelling in organisaties. Altijd al een boek willen schrijven? Voor professionals die niet de tijd of de capaciteit hebben, schrijft Guido van de Wiel als ghostwriter 'managementboeken op maat'.

Guido is coach bij de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Daarnaast is hij verbonden aan Verdraaide Organisaties en de Veranderbrigade. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot 'Trendwatcher of the Year 15-16'.

Guido heeft voor HRcommunity verschillende interviews afgenomen met visionairs op het gebied van nieuw leiderschap en sociale innovatie. Deze interviews zijn gebundeld in het boek Innoveerkracht. 


  

Reacties