22
aug

Werknemers remote laten werken, waarom en hoe?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2382
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Afgelopen week is Bynder gestopt met een uniek experiment. Zelfs de televisie vond het uitzendwaardig. Een week lang sloten alle 6 wereldwijde kantoren hun deuren. Waarom?

Om de creativiteit te stimuleren door hen in een zelfgekozen omgeving te laten werken.

Een extreem voorbeeld van een organisatie die gretig gebruik maakt van flexibel werken is Automattic, het moederbedrijf van het bekende WordPress (waar zo’n 30% van alle websites op werken), waar alle werknemers remote werken. Werknemers bepalen te alle tijden waar ze werken. Koffie en lunch worden gewoon vergoed in de desbetreffende zaak waar ze die dag zitten.

Laten we eens kijken wat een flexibeler beleid alleen al voor jouw organisatie kan betekenen. Laten we beginnen met de volgende vraag:

Waarom zouden mijn werknemers remote gaan werken?

1.Keuzevrijheid

Je biedt werknemers een belangrijk stukje autonomie. Menig mens die werkzaam is in de HR weet dat mensen hier gelukkiger van worden. Hiermee communiceer je dat je je werknemers vertrouwt, dat het niet nodig is om ze ‘in de gaten te houden’. Dit zorgt voor iets heel moois; een betrokken werknemer. Jij geeft ze vrijheid, zij geven je betrokkenheid. Let wel dat deze keuzevrijheid inhoudt dat een werknemer dus ook de keuze heeft om op kantoor te werken als hij of zij dat prefereert.

2. Creativiteit.

 De hele dag zitten in dezelfde ruimte en aankijken tegen hetzelfde beeldscherm is niet bepaald inspirerend. Ook al doen we het allemaal, het betekent niet dat het vanzelfsprekend is. Het wisselen van omgeving zorgt juist voor inspiratie. Werknemers moeten kunnen dagdromen en op hun tijd een frisse neus kunnen halen. Remote werken helpt hierbij.

 Faciliteer je werknemers dusdanig dat zij probleemloos en niet plaatsgebonden overal kunnen functioneren Deel op twitter

3. Aantrekkelijkheid.

Een bedrijf dat gelukkigere werknemers heeft en meer voordelen biedt, is aantrekkelijker. Het kan onderdeel zijn van je HR-marketing strategie. Getalenteerde mensen die af en toe thuis moeten zijn voor de kinderen, worden zo sneller aangetrokken tot vacatures. Voor een bedrijf zoals Auttomatic, waar iedereen non-stop remote werkt komt hier iets extra’s bij kijken. Ze maken het mogelijk om talent over de hele wereld aan te trekken, niet meer gelimiteerd door geografische afstand.

Voorwaarden: faciliteer je werknemers dusdanig dat zij probleemloos en niet plaatsgebonden overal kunnen functioneren.

De drie gouden regels

1. De juiste cultuur

Er is een reden dat dit als eerste benoemd wordt. Het is essentieel om een cultuur te hebben waarin iedereen verantwoordelijkheid neemt. Werknemers mogen zelf bepalen hoe ze productief zijn en het is aan de manager om de mensen keuzes te geven en zich hier vervolgens niet mee te bemoeien. Zo zal remote werken een productiviteitsboost zijn voor elke werknemer. Zit je in een bureaucratische organisatie? Dan is er een te grote botsing tussen de cultuur en de vrijheid. Werknemers zijn dan te afhankelijk van gecentraliseerde en rigide bedrijfsprocessen waardoor de vrijheid contraproductief zal zijn.

2. Beoordeel op output

Normaal worden werknemers beoordeeld op het feit dat ze 8 uur achter een bureau zitten. Remote werken betekent de riemen loslaten en mensen niet beoordelen op input, maar op output. Beoordelen op output is een stuk moeilijker, hier moeten managers dus een switch in maken. Hierbij komt kijken dat er vertrouwen moet zijn vanuit de manager naar de werknemer. Micromanagen op afstand haalt alle voordelen weg en veroorzaakt inefficiëntie. Wekelijkse updates over de output is dus noodzakelijk.

3. Zet systemen op om iedereen mee te nemen

Nu je niet meer een praatje kan maken bij het koffiezetapparaat, is het essentieel om de juiste tools in huis te halen. Interne blogs, chat rooms, Skype, meeting software, etc. om het remote werk te faciliteren. Zo zorg je dat iedereen gemakkelijk toegang heeft tot elkaar en totbelangrijke informatie. Probeer zoveel mogelijk te documenteren zodat er transparantie en duidelijkheid is en je niet afhankelijk bent van bijvoorbeeld tijdszones.

Je hoeft geen extreme positie aan te nemen om voordeel te halen uit remote werken. Enkel het aanbieden van de optie, al bij een enkele dag per week, vergroot vertrouwen en betrokkenheid bij je werknemers. Zorg wel dat je als organisatie vertrouwt in je werknemer door te kijken naar de output, te stoppen met micromanagen en de juiste systemen in te richten om mensen ook te betrekken als ze niet op kantoor zijn. Deze nieuwe manier van werken opent deuren die creatieve resultaten zal opleveren.

Waardeer dit blogbericht:
0

Niels verzorgt de content vanuit zakelijk.springest.nl. Hij is altijd gefascineerd over de constante factor van verandering in bijna elk vakgebied. Leren & ontwikkeling is een van zijn belangrijkste waardes. Een dag niks geleerd, is een dag niet geleefd. De toekomst van het HR vak en deze leergierigheid zul je dan ook constant terugvinden in zijn artikelen. Om zo organisaties te informeren hoe ze zowel zichzelf als hun werknemers kunnen blijven ontwikkelen.

Reacties