29
nov

Wat hebben paddenstoelen met kennisdeling te maken?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 370
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Tijdens onze weekend bos- en heidewandelingen komen we nog met regelmaat een verdwaalde paddenstoel tegen, maar kort geleden schoten ze allemaal ineens uit de grond. Dan realiseer je je weer eens goed wat ze ooit bedoelde met dit mooie gezegde.

Kennis? Deling.

Wat ook als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten, zijn allerlei kennisdelingsinitiatieven. Van exclusieve betaalde lidmaatschappen tot gratis ‘verkapte klantevents’. Je kan je week vullen met dit soort bijeenkomsten als je wilt, en het valt me op dat het netwerkgehalte en de gezelligheid vaak boven de inhoud gaan. Tussen neus en lippen door hoor ik vaak de uitdagingen die de organisatoren hebben om de ‘leden’ aan zich te binden. Maar als je gelokt wordt met kennisdeling en je krijgt weinig inhoud en meer netwerken waar je niet om hebt gevraagd dan heb je ook geen reden om loyaal te zijn.

Kennisdeling lijkt soms gewoon een hippe term te zijn die wordt benut door professionele event-organisatoren en bedrijven om klanten en prospects bij elkaar te krijgen. Een enkeling van de bezoekers vind het prima en heeft in ieder geval een excuus aan de collega’s waarom hij of zij die dag niet op kantoor is. Het lijkt wel of kennisdeling als product wordt ingezet en het product uiteindelijk is uitgehold. Begrijp me niet verkeerd, dit is niet voor elk initiatief het geval maar helaas wel voor velen.

Het lijkt wel of kennisdeling als product wordt ingezet en het product uiteindelijk is uitgehold Deel op twitter

Wanneer ik het met mensen heb over het mogelijk aansluiten bij een kennisdelingsinitiatief zijn er ook verschillende drijfveren. De een wil echt professioneel groeien en wil actief op zoek naar gelijkgestemde professionals om samen te leren en ervaringen te delen. De ander vindt eigenlijk dat hij of zij meer moet gaan netwerken met het oog op hun eigen carrière, maar vindt netwerken niet bij hun passen dus sluiten zich dan aan bij een kennisdelingsinitiatief. Tenslotte heb je de netwerkers die hebben ontdekt dat er bij kennisdelingsevents relatief goede `targets` rondlopen om een gesprek mee aan te gaan.

Persoonlijke groei

De exclusieve betaalde lidmaatschappen worden in meer dan 95% betaald door de organisatie waar de deelnemer werkzaam is. Uit goed georganiseerde kennisdelingsbijeenkomsten kan veel meerwaarde gehaald worden en dan is de investering snel terugverdiend. Mits je natuurlijk wel actief aan de slag gaat en niet teveel bijeenkomsten mist, want dan is het gewoon verloren geld. Vaak zijn deze lidmaatschappen voor het directie- en seniormanagement heel gewoon, maar voor de rest van de organisatie niet.

Je moet je afvragen of connecten en kennisdeling niet voor alle niveaus in de organisatie waarde kan creëren. Het gaat immers om persoonlijke groei en leren van en met collega´s in en buiten je eigen organisatie die zich in eenzelfde werkveld begeven. Dat wordt ook wel social learning genoemd  en is toepasbaar op alle niveaus binnen een organisatie. Kennisdeling, mits goed georganiseerd, heeft haar waarde wel bewezen de afgelopen jaren. Dus waarom niet zelf binnen je organisatie, regio of je ketenpartners organiseren? Zeker als je binnen je bedrijf al werkt met bijvoorbeeld meerdere brands of wanneer je muurtjes tussen afdelingen wilt doorbreken.

We hebben het vaak over kennisdeling, terwijl in de kern de vraag van veel van de leden over persoonlijke groei gaat. Kennisdeling is dus slechts een middel, een product. Een heel belangrijke, maar laat het niet op zichzelf staan. Juist door het te combineren met andere zaken creëer je echt waarde voor de leden. Ga maar eens een verkennende sessie met je leden organiseren om te verkennen waar ze echt behoefte aan hebben.

Co-consulting

Enkel bij elkaar komen, hoe goed georganiseerd ook, is niet voldoende. Als je echt met elkaar aan de slag gaat op relevante thema´s wordt er ook content gecreëerd. Wil je dit efficiënt kunnen delen, samen uitwerken, wellicht er in subgroepjes verder op door gaan, nieuws, documentatie of gerelateerde blogs bij vinden, tools selecteren, et cetera. heb je eigenlijk dus een hele infrastructuur nodig om dat goed en efficiënt te kunnen doen. Blended is ook zo´n buzzword wat hierbij hoort. Alles is verbonden en er is voor elk wat wils. Doe je het goed, dan is het eigenlijk geen kennisdeling meer maar co-consulting, en kan je als collega-vakgenoten bij verschillende bedrijven in een zelfde projectgroep aan de slag gaan ten behoeve van de groep, jezelf en je eigen functie en bedrijf.

Veel professionele kennisdelingsorganisaties hebben inmiddels de eerste stappen gezet in zo´n infrastructuur en zijn begonnen met het aanleggen van kennisbanken en online omgevingen voor samenwerking. Jammer dat het vaak gedreven is uit het feit dat zo´n kennisdelingsorganisatie meer loyale betalende leden willen hebben en niet vanuit de kern van het klant-denken. Of in dit geval `lid` denken.

Wil je dus voorkomen dat je initiatief rondom kennisdeling binnen je bedrijf of tussen vakgenoten niet alleen als een paddenstoel uit de grond komt, maar vooral ook een vaste plek weet in te nemen, dan moet je starten met het belang van jouw leden als startpunt.

Vanuit de praktijk

Revel8 levert een software platform dat is ontwikkeld met het individu centraal. Ze zijn ontstaan vanuit het community-denken waarbij verbinding, groei, leren en innoveren centraal staan. Het faciliteren van een sector op alle niveaus door middel van verschillende diensten en oplossingen, ontstaan vanuit vragen van de leden. Na jaren te hebben gewerkt met een heel palet aan tools en platformen kwam ‘The Community Building Group’ erachter dat er nog geen samenhangend systeem was en zijn ze deze gaan ontwerpen en bouwen vanuit hun eigen ervaringen in de praktijk met meer dan 100.00 leden in Nederland en daarbuiten.

Nieuwsgierig geworden? Neem contact op met Marco Hoekstra voor meer verdieping.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Innovatie Trends

Alles draait om waarde toevoeging. Zodra dat er niet is prikt men eenvoudig door mooie verhalen heen. Transparantie en efficiëntie binnen organisaties maar ook naar buiten in samenwerking met klanten, partners en klanten van klanten! Als organisatie is dit niet te realiseren door harde afspraken en procedures. Zeker in Nederland volgen medewerkers sowieso niet graag blind een proces, hoe goed het ook is.


Ik help organisaties te vernieuwen vanuit de kern. We starten vanuit de drijfveren achter de organisatie en bepalen waar we uniek in zijn. Niet top down maar met de mensen in je organisatie, daar draait het uiteindelijk om. Iedere medewerker moet zelfstandig de juiste keuzes weten te maken relevant voor hun rol en het bedrijf. Hierbij werk ik altijd vanuit de kwaliteiten en ambities van de medewerkers in lijn met de bedrijfsdoelstellingen in combinatie met eigen ontwikkeling en waarde toevoeging in de keten.


linkedin icon


http://pearl-laren.com/


http://www.hrjob.nl/coachgalerij/905-marco-hoekstra-pearl-lc#details

Reacties